تور دریایی تفریحی اصحاب رسانه مازندران به میزبانی روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

به گزارش مهر، سیاوش رضوانی در نشست خبری و تجلیل از اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار با بیان اینکه اسکله رورو ریلی امیرآباد سال ۹۸ افتتاح می شود، افزود: در مجموع برای ساخت اسکله رورو ریلی ۶۰ میلیارد تومان تا پایان کار هزینه می شود.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه در گذشته دانش روروریلی را نداشتیم مدت ساخت و تجهیز این اسکله طولانی شده است و اکنون بندرامیرآباد با دارا بودن ۲۵ کیلومتر ریل در بندر تنها بندر شمالی است که به شبکه سراسری ریلی متصل است و با اتمام بخش اعظمی از کار خشکی، بخشی از کار دریایی این اسکله باقی مانده است.

مدیر بندر امیرآباد همچنین گفت: تعداد ۹ پست اسکله بندر  به ۱۵اسکله رسیده است و اکنون ظرفیت خوبی در این بخش داریم زیرا روروریلی از ظرفیت و پتانسیل بندر است و قطعا” اسفند با فروردین ماه افتتاح می شود.

رضوانی بیان داشت: برای اسکله رو رو تاکنون ۳۰میلیارد هزینه شد و ۳۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است و در مجموع ۶۰میلیارد تومان تا اتمام این پروژه،  هزینه می شود.

وی با اعلام اینکه روروریلی در پایان کار است؛ یادآور شد: ۹۵ درصد کار انجام شده و تنها بخش کوچک دریایی از روروریلی مانده است و با افتتاح آن شبکه ریلی بندر ارتقا می یابد.

این مسئول اضافه کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی، صادرات و واردات با قوت در بندر دنبال می شود و تعرفه صیفی جات و مرکبات بسیار پایین است.

رضوانی درباره صادرات به حاشیه خزر گفت: در حال حاضر صادرات به حاشیه خزر ۱۴ نوع کالاست درحالی که در دهه ۶۰و ۷۰ و اوایل ۸۰ حتی یک قلم هم صادر نمی شد و سیمان که دارای ارزش افزوده است به راحتی صادر می شود.

مدیر بندر امیرآباد اظهار کرد: سال گذشته ۴۰۰هزارتن صادرات به کشورهای همسایه انجام شد و امسال تاکنون ۲۶درصد رشد صادرات داشته ایم.

رضوانی، ترانزیت را یکی از برنامه های مهم بندر دانست و خاطرنشان کرد: کمبودها در حال رفع است تا با کشورهای مختلف ترانزیت کالا داشته باشیم و رایزنی های مناسب انجام شود.

وی افزود: یکی از برنامه های ما حرکت به سمت بندر هوشمند است و در حال حاضر ۲۵درصد کار بندر هوشمند است و ورود کالا از کشتی تا کامیون، رهگیری و کنترل سیستمی می شود و مشکلات دستی تاحدودی برطرف شده است.

این مسئول بیان داشت: گمرک هم تجهیز سیستمی شده و به راحتی ورود و خروج کامیون و ثبت کالا را داریم و امیدواریم با برنامه هوشمندسازی توسعه بیشتر حاصل شود.

رضوانی در ادامه با اشاره به حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد اظهار کرد: تاکنون در این منطقه اقتصادی حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده و ساخت اسکله های مختلف، انبار سیلوی گندم، کارخانه فولاد، کارخانه کاغذسازی، انبار ذخیره روغن خوراکی از مهم ترین طرح های اجرا شده از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر است.

این مسئول گفت: واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی در بندرامیرآباد در دست ساخت است که سرمایه گذاری آن به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می رسد و انعقاد قرارداد برای ساخت چهار طرح جدید با سرمایه حدود یک هزارو ۴۰۰میلیارد ریالی از جمله برنامه ها است.

مدیر بندر امیرآباد با اعلام اینکه این بندر توانمندی لازم برای تبدیل شدن به منطقه آزاد را دارا است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ۲۲ وظیفه باهم دارند و در این بین ۶ تفاوت هم بین این دو منطقه وجود دارد.

رضوانی گفت: مهمترین تفاوت منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی این است که منطقه آزاد ۲۰ سال معافیت مالیاتی در حالیکه منطقه ویژه ۷ سال معافیت مالیاتی دارد و همچنین منطقه آزاد خرده فروشی دارد و منطقه ویژه اقتصادی ندارد.

وی افزود: بندرامیرآباد یکی از بنادر موفق و سرآمد کشور است و تلاش داریم تا با افزایش جذابیت در بندر، توسعه را در دستور کار قرار داده و همچنین در رشد صادرات و تراتزیت کالا تلاش بیشتری انجام شود.