گزارشی از آتش سوزی گسترده در واحد تولیدی و احیای ان توسط بیمه

بیمه ، تداعی گر بهار یا خزان صنعت؟

یکی از مهم ترین سوءذهنیت هایی که مردم نسبت به صنعت بیمه دارند سخت گیری ها و بهانه گیری هایی است که در زمان پرداخت خسارت اعمال می شود. نکته حائز اهمیت در توسعه فرهنگ بیمه ای ایجاد اعتماد و افزایش حس اطمینان در بین بیمه گذاران است، اگر صنعت بیمه به سمت نگارش قرارداد­های ( بیمه­نامه ) مناسب وضعیت هر بیمه­گزار ، پرداخت سریع و کاهش روند اداری پرداخت برود یقینا می تواند با بالا بردن ضریب اطمینان بهترین تبلیغ را در بین مردم داشته باشد. هر چند صنعت بیمه کشور پس از آن که شرکت های خصوصی وارد کار شدند برای جلب بازار بیشتر به سمت کاهش روند اداری در فروش بیمه نامه و پرداخت خسارت رفته است، شرکت های بیمه می بایست در ایجاد فرهنگ بیمه نسبت به بیمه گذاران  بزرگ حساسیت بیشتر به خرج دهند چرا که این افراد صاحبان سرمایه و تولید کشور هستند و ورود بیمه به صنعت یقینا با جلب اعتماد ان ها رقم خواهد خورد. نمونه بارز این مقوله، آتش سوزی گسترده ای بود که در واحد تولیدی آکند شیمی ساری رقم خورد.

احمد نجفی موسس و مالک کارخانه که یکی از فعالان بزرگ اقتصادی مازندران است دل خوشی از بیمه نداشت و شرکت های بیمه را بنگاه هایی می پنداشت که فقط حق بیمه می گیرند و موقع پرداخت خسارت هزار بهانه می آورند. از این رو وقتی مشاورانش از بیمه بودن کارخانه به او خبر دادند صراحتا به آن ها گفت دنبال کار را نگیرند چون اصلا امیدی به همکاری شرکت بیمه ندارد! احمد نجفی مالک کارخانه آکند شیمی در این باره گفت: اعتقادی به بیمه و شرکت های این چنینی نداشتم و این کار را بی فایده می دانستم، مسئله بیمه کارخانه نیز تصمیم مدیرعامل مجموعه بود و من برخلاف میلم آن را قبول کردم. وی با بیان اینکه باور خوبی نسبت به بیمه ها و شرکت های بیمه ای نداشتم، اظهار کرد: به دفعات زیاد از برخی شرکت های بیمه بهانه گیری ها و سخت گیری های زیادی دیده بودم و ذهنیت خوبی نسبت به آن ها نداشتم. شایان ذکر است خسارت آتش سوزی به یک میلیارد تومان رسیده بود و کارخانه به طور کامل سوخت و از بین رفت و احیای آن نیز صرفه اقتصادی نداشت از این رو نجفی تصمیم میگیرد عذر ۲۵ کارگرش را بخواهد. اما در این بازه زمانی شرکت کارگزاری بیمه بعنوان مشاور و وکیل بیمه­ای کارخانه موضوع را پیگیری و برای کمک به این احیای این کارخانه ورود پیدا کرد.

* کارگزار بیمه وکیل بیمه گزار است.

محمد ایمانی موسس و مدیر فنی شرکت کارگزاری بیمه گران همیار ایرانیان با بیان اینکه فعالین اقتصادی و تجار برای سرمایه گذاری همیشه واهمه دارند و این دغدغه را بیمه­گر به راحتی میتواند برطرف نماید، اظهار کرد: شرکت بیمه گر اگر به فکر نشان تجاری خود باشد هیچ وقت با بیمه گذار سر ناسازگاری نمی گذارد و حق و حقوق بیمه گذار را اولویت پایداری خود  می داند. وی شرکت کارگزاری بیمه را وکیل بیمه گزار دانست و افزود: بیمه گر باید بتواند اعتماد بیمه گزار را به شرکتش جلب کند. ایمانی با بیان اینکه خسارت وارد شده به آکند شیمی از حد تصور خارج بود، اظهار کرد: در ابتدا صاحب کارخانه امیدی به همکاری شرکت بیمه در پرداخت خسارت نداشت اما با شرکت بیمه پارسیان چند جلسه برگزار کردیم که بدون بهانه گیری و سخت گیری نسبت به پرداخت خسارت اقدام کردند. وی افزود: شرکت بیمه برای شروع کار مبلغی را پیش پرداخت به صاحب کارخانه داد و مابقی را به صورت یکجا پرداخت کرد.

 مرجان یزدانی موسس و مدیرعامل شرکت کارگزاری همیار ایرانیان نیز با تاکید بر همکاری شرکت بیمه در پرداخت خسارت کارخانه اکند شیمی، تصریح کرد: طی جلساتی تحصصی که با شرکت بیمه پارسیان برگزار کردیم موارد بررسی شد و این شرکت طی دو مرحله کارشناسی ارزیابی خسارت ، در کمترین زمان ممکن اقدام به پرداخت خسارت کرد. شایان ذکر است ۸۵۰ میلیون تومان که نزدیک به ۹۰ درصد خسارت آتش سوزی کارخانه بود به بیمه گذار پرداخت و موجب شد تا نجفی شروع به ساخت دوباره کارخانه کند که پس از طی سه ماه کارخانه سرپا شده و کارگرها نیزبه سرکار بازگشتند. احمد نجفی که اصلا ذهنیت خوبی نسبت به شرکت های بیمه نداشت با این همکاری مناسب و ایجاد اطمینان در او، حال خود مبلغ صنعت بیمه و مشاور بیمه شده است و با هزینه شخصی در حال تبلیغ صنعت بیمه به دیگر همکارانش است. وی در این باراه می گوید: واقعا جای تقدیر دارد که نیروهای جوانی در این حوزه هستند و توانستند این باور، کمک و همیاری را حداقل در من به عنوان مشتری که ذهنیت خوبی نداشتم ، زنده کنند. این سرمایه گذار با بیان اینکه شرکت کارگزاری همیار ایرانیان واقعا مانند یک همیار به کمک ما آمد، تصریح کرد:  بیمه ۸۵۰ میلیون یعنی خسارت ۹۰ درصد از هزینه را پرداخت کرد و مابقی آن را کارخانه متقبل کرد، اکنون پس از ۳ ماه، کارخانه و اشتغالی که از دست رفته بود با قدرتی بیش از قبل احیا شد.

بیمه گذار بهترین مبلغ برای صنعت بیمه!

باید دانست که بیمه هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری برای زمان های بحرانی است، نهادینه شدن این مهم نیز متوجه شرکت های بیمه است تا با پرداخت سریع و بدون بهانه گیری خسارت ها، ضریب اطمینان بیمه گذاران را بالا ببرند، چرا که بیمه گذار بهترین مبلغ برای صنعت بیمه است!