سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان در نشست خبری مربوط به بازسازی مناطق سیل زده که در سالن شماره ۲ استانداری برگزار گردید عنوان نمود: چهارخطه شدن محور ساری تاکام تا پایان سال ۹۸ به سرانجام خواهد رسید.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه شهرسازی مازندران سید محمد نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه های اصلی فرعی و  روستایی ،ابنیه و پل ها وارده شده است که اکثرا روستایی  می باشند خاطرنشان کرد :

۵۲ کیلومتر از راه های استان  و ۳۸۴ رانش و ۳۱۲ پل از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار  خسارت و زیان شدند .

وی افزود :از ابتدا تلاش کردیم که راه های دسترسی موقت برای تردد ایجاد کنیم و همچنین برای ترمیم اساسی این محورها نیز در حال مطالعه هستیم. ، بیشترین میزان خسارت را شهرستان های سیمرغ،جویبار و بابلسر نکا و بهشهر در سیل اول داشتیم و در سیل دوم بیشترین میزان تخریب را در شهر زیراب داشتیم.

وی همچنین گفت : ۱۲۰۰ متر از شبکه معابر و ۶ واحد مسکونی در سیل اخیر سوادکوه تخریب شده اند که براساس دستور استاندار واحدهای در معرض تخریب و  پهنه های پرخطر شناسایی شده اند تا  یکبار برای همیشه این مشکلات حل شود و جا به جایی لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه احداث دیوار حفاظتی نیز با انتخاب سه پیمانکار در زیرآب محوریت اب منطقه ای شروع شده است که حسن تدبیر استاندار محترم در  مدیریت بازسازی پسا بحران  کم سابقه و قابل تقدیر است یادآور شد :

استاندار رسیدگی به مناطق بحران زده را پس از بحران رها نکرده و اجازه خروج دستگاه ها از مناطق سیل زده را نداده است.

نظری خاطرنشان کرد :لایروبی،ساماندهی و بازگشت رودخانه ها به مسیرهای اصلی در رودخانه ادامه دارد و همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه علائم افقی و عمودی دچار آسیب شده ایم که برنامه ریزی برای جایگزینی صورت گرفته و همچنین  در مرحله بعدی راهداری اقدامات مهمی همچون جمع آوری آب های سطحی و رانشی  را آغاز کرده است.

وی افزود :سرجمع میزان خسارت ها در مناطق سیل زده ۵۰۰ میلیارد تومان است که حجم بارش و طغیان رودخانه ها بسیار شدید بوده است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

سید محمد نظری همچنین با اشاره به اینکه سند کنترل سیلاب در استان تهیه شده است و شرکت آب منطقه ای مشاور مربوطه را انتخاب نموده است افزود : سند مزبور   در اسفند ماه سال گذشته تصویب شده به طوریکه در گذشته فاقد سند بودیم چنانکه دستگاه های مختلفی در تدوین این سند سهیم هستند که  با تخصیص منابع ملی، سال اینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

مدیرکل راه شهرسازی اشاره کرد:

براساس قانون یک کیلومتر پایین دست و یک کیلومتر  بالادست رودخانه ها برداشت ممنوع است و در این سند امده است و تاثیر بسزایی در ایجاد خسارت ها بوجود خواهد امد لذا در گذشته بصورت موردی بی خطرسازی اتفاق می فتد اما با این سند با دریافت منابع ملی گسترده

اولویت اول ایمن سازی با مسیرهایی که در خطر رانش هستند می باشد.

وی تصریح کرد:در منطقه ی هزار جریب نکا پیمانکاران  راه های موقت را ایجاد نمودند   و پایدار سازی  راه جایگزین نیاز به مطالعات دارد که در حال انجام است همچنینراه دسترسی بالادست سد گلورد در انتطار بودحه ملی است که با تخصیص آن  پل دسترسی به حدود ۶۰ روستا ساخته خواهد  شد.

نظری گفت : جاده ساری به کیاسر که  محور بین استانی است از ردیف اعتباری ملی برای سه استان مازندران یزد و سمنان برای این محور از ساری تا اردکان مصوب شده است.

دو پیمانکار در محور ساری به تاکام مشغول هستند که امسال چهار خطه می شود در همین راستا فرآیند تملک که بصورت وقفی و اراضی ملی بود اجرایی شد علی الرغم آنکه وقت گیر بود سال گذشته برطرف شد.

وی افزود :محورهای مواصلاتی  که اعتبار ملی دارند  امسال مشکلی نخواهند داشت و تمام نقاط آسیب دیده تحویل قطعی نشده و مسئولیت هزینه ها و تامین خسارت با پیمانکار است

پل صادق آباد بصورت موقت زده شده است و پل تصلی تا پایان اردیبهست افتتاح می شود همچنین خشک رود نیز دیواره ها تا خرداد تحویل می گردد.

در پروژه پل امام زمین مطالعات انجام شد اما مقامات به دلیل گزارش مقامات محلی و  جمعیت کم تغییر طراحی   بخاطر همین دچار تاخیر شده و   تا شهریور آماده افتتاح می گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه  پروژه های غرب استان بصورت روزانه پیگیری می شود خاطرنشان کرد:  در ر مرزن اباد نیز عملیاد چهار خطه را شروع کردیم و در آزاد راه زیر گذر زوات مطالعات انجام شده و ماه آینده عملیات  اجرایی آغاز می گردد.

وی خاطرنشان کرد : در بیمارستان چالوس نیز زیرگذر قطعات اماده است و بزودی اجرایی می شود همچنین بسیاری از پروژه ها در آن محدوده در حال انجام است.

وی در ادامه افزود : پروژه ی پل خانیان نیز انتخاب مشاور انجام شد و در محدوده ی رامسر. مسئولین غرب استان پیگیری مرتب دارند و اداره کل راه شهرسازی حضور فیزیکی بصورت  هفتگی دارد.

وی در پایان گفت :در حوزه شهرسازی دستگاه های دیگر دخیل هستند اما نظارت بنیادی با کمیسیون ماده ۱۰۰ است که راه شهرسازی عضو این کمیسیون نیست.

و در کمیسیون ماده ۹۹ نیز که مربوط به بیرون شهر است عضو هستیم و در موارد متغایر مربوط به طرح جامع  حکم به تخریب می دهیم همچنین  در اراضی کشاورزی نیز حساسیت خاصی قائل هستیم و در ماده پنج که تراکم وسطح شغال،  اصول و ضوابط شهرسازی باید رعایت شود  نظارت می کنیم اما تخلفات در ماده۱۰۰ بررسی می شود که راه شهرسازی عضو این کمیسیون نمی باشد