دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

آیین تودیع و معارفه مدیرکل سابق و معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور «سیدمحمد هاشمی» معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری این وزارتخانه و معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران معرفی شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که با حضور تعدادی از مسوولان دستگاه های اجرایی استان و مدیران و فعالان فرهنگ ، هنر و رسانه در سالن زنده یاد سلمان هراتی برگزار شد ، حسین جوادی با دریافت حکم مسئولیتش سکان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران را در دست گرفت و عباس زارع هم با تکریم شرکت کنندکان با این مجموعه خداحافظی کرد.

حسین جوادی که ۱۱ اردیبهشت با حکم وزیر فرهنگ به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد منصوب شد، متولد سال ۱۳۴۶ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات است. از جمله سوابق مدیریتی وی می‌توان به معاونت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، قائم‌مقامی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، مدیریت تولید و تامین شبکه تهران و دبیری کارگروه نویسندگان صدای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. وی همچنین حدود سه دهه پیشینه نویسندگی در حوزه های تخصصی در نشریات کشور را دارد.

مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از تیر ۱۳۹۸ و پس از پایان دوره مدیرکلی محمود شالویی در این اداره کل به عباس زارع سپرده شده بود.

در مسیر بهبود فضای فرهنگ و هنر مازندران

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مراسم گفت: خوشحالم بعد از ۱۵ سال باز هم در مازندران معارفه می‌شوم. پیش‌تر به عنوان مدیر اداره در شهرستان و اکنون در مسئولیتی سنگین‌تر به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان قرار است در خدمت اهالی فرهنگ و هنر باشم.

حسین جوادی افزود: قطعا تلاش‌ها در دوره جدید مدیریتی بر این خواهد بود که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان و همچنین تجارب دوستانی مانند آقای زارع فضایی در فرهنگ و هنر استان ایجاد شود که همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان بتوانند با کمترین چالش فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیق خدمت در این مسئولیت شامل حالم شده است و همه تلاشم را برای کمک به بهتر شدن وضعیت فرهنگ و هنر در مازندران به کار می‌گیرم. هدف از پذیرش مسئولیت‌ها اگر جز خدمت به مردم باشد چیزی جز فرصت‌سوزی نیست. معتقدم که اگر برای میز و مسند تلاش می‌کنیم یک خسران بزرگ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به ضرورت همکاری با همه گروه‌ها و افراد فعال در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان و توجه ویژه‌ خود به این موضوع، تصریح کرد: بر این باورم که کل فرهنگ و هنر رسانه نیست، کل رسانه‌ها رسانه منتقد نیستند، کل رسانه‌های منتقد مغرض نیستند و حتی کل مغرضان هم مخرب نیستند. نظام با خیلی از این جریان‌های منتقد و حتی مغرض کنار آمد. اما هیچ نظامی با مخربان کنار نمی‌آید. امیدوارم در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه استان همه در کنار هم برای کمک به جامعه و جلوگیری از رفتارهای مخرب گام برداریم.

جوادی در بخشی از اظهارات خود نیز که آن را بخش غیررسمی سخنرانی‌اش توصیف کرد، اشاره‌ای به برخی حواشی و اظهارنظرهای مطرح شده در فضای مجازی پس از انتشار خبر انتصاب خود داشت و گفت: بعد از این که خبر انتصابم منتشر شد بسیاری از دوستان به اشکال مختلف لطف داشتند. برخی دوستان هم اشاره‌ای به بچه هیئتی بودنم داشتند و انتقادهایی را مطرح کردند.

 وی افزود: چه عیبی دارد که آدم بچه هیئتی باشد و به فرهنگ خدمت کند، شأن رسانه را بشناسد و حفظ کند و دغدغه‌های جامعه هنرمندان را بتواند کاهش دهد؟ ما هنرمندان شاخص زیادی در کشور داریم که هیئتی هم هستند. رضا صادقی محرم هر سال به شهر خودش می‌رود و در هیئت محله‌اش مرثیه‌خوانی می‌کند. نباید با این مرزبندی‌ها مفاهیم را زیر سوال ببریم. هدف اصلی خدمت به مردم در سایه پرچم نظام جمهوری اسلامی است.

حفظ فرهنگ بومی؛ اولویت نخست برنامه‌ریزی فرهنگی

در بخشی از این مراسم که با اجرای موسیقی و پخش ویدئویی کوتاه از دوران مدیریت عباس زارع برگزار شد، مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز پیش از معارفه رسمی حسین جوادی روی سن حاضر شد و بخشی از مسائل مهم مبتلابه فرهنگ و هنر و رسانه مازندران را بیان کرد.

عباس زارع با اشاره به گردشگرپذیر بودن مازندران و خطرات ناشی از حضور پرتعداد گردشگران برای کمرنگ شدن فرهنگ بومی، گفت: طی این ۳۳ ماه دوره خدمت از زمان پذیرش مسئولیت به عنوان مدیرکل و حتی در دوره هفت سالی که به عنوان معاون در خدمت اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و مردم استان بودم، همواره اعتقاد داشتم که حفظ فرهنگ بومی باید اولویت ما باشد. با همین نگاه همراه با همکاران و اهالی فرهنگ و هنر تلاش کردیم در این استان که همواره پذیرای گردشگران از فرهنگ‌های مختلف است، فرهنگ بومی را تقویت کنیم.

وی افزود: هرچند که همه مسافران و مهمانان مازندران عزیز و محترم هستند، اما متاسفانه بعضی از مهمانان مازندران را حیاط خلوت خود می‌دانند و همین موضوع سبب شده شاهد آسیب دیدن فرهنگ بومی در استان باشیم. انتظار دارم و امیدوارم که برای حفظ فرهنگ بومی مازندران همه دستگاه‌ها به سهم خودشان پای کار بیایند.

کار جزیره‌ای و موازی‌کاری فرهنگی در مازندران

مدیرکل سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بعضی از چالش‌های مدیریت فرهنگ و هنر و رسانه در مازندران نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دشواری‌ها و چالش‌های مدیریتی ما در مازندران موازی‌کاری و کار جزیره‌ای است. اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری، سپاه، اداره کل کتابخانه‌ها، شهرداری‌ها و بسیاری از دستگاه‌های دیگر هر کدام جداگانه فعالیت‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر می‌کنند و همین چندشاخه بودن باعث می‌شود تجمیع توان در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگ و هنر را شاهد نباشیم.

زارع خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان ارشد استان این موضوع یک بار برای همیشه حل کنند. برای مثال می‌توان در شورای فرهنگ عمومی اتاق برنامه‌ریزی فرهنگ و هنر داشته باشیم تا همه توان موجود در استان در کنار هم به کار گرفته شود.

وی افزود: امروز کشور از نظر فرهنگی در شرایط بسیار خاصی قرار دارد. وقتی یک هنرمند بیش از ۱۳ میلیون دنبال‌کننده در صفحه شخصی‌اش دارد یا برای یک برنامه موسیقی پرحاشیه در کشور همسایه بیش از یکصد میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود یعنی حساسیت کار در حوزه فرهنگ بسیار بالا رفته و باید کارهای ریشه‌ای و مهم انجام داد. نیاز است کارهای جدید فرهنگی کنیم.

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: امروز می‌بینیم که چطور یک برنامه‌ریزی درست برای استفاده از ظرفیت سرود برای ساخت سرود «سلام فرمانده» موجی فرهنگی در کشور ایجاد می‌کند. در حالی که مبحث سرود در کشور تقریبا فراموش شده بود. یا کلیپ شهدای خان‌طومان اتفاقی بزرگ در فضای مجازی رقم زد و مورد استقبال قرار گرفت. این‌ها نشان می‌دهد کار فرهنگی به هم‌اندیشی و خلاقیت و روزآمدی نیاز دارد.

زارع با اشاره به عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دوره مدیرکلی خود اظهار کرد: با تلاش همه همکارانم در این اداره کل طی این مدت تقریبا در بیشتر برنامه‌هایی که وزارت فرهنگ برگزار کرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران یکی از استان‌های برتر بود.

لزوم مردمی شدن برنامه‌های فرهنگی و هنری

وی تصریح کرد: ما در برنامه‌های ملی مانند شهر خلاق فرهنگ و هنر، روستای دوستدار کتاب، پایتخت کتاب ایران، جشنتواره‌های قرآنی و بسیاری از رویدادهای دیگر هموار بین برترین‌ها بودیم. اما همه می‌دانیم که  پشت این دیوارها اتفاقات دیگری در جامعه می‌افتد. چون نتوانستیم با مردم پیوند بخوریم. مطمئنا با واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌های مردمی باید اتفاقات بهتری در جامعه رقم بخورد.

مدیرکل پیشی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران کمبود بودجه در حوزه فرهنگ و هنر را یکی از معضلات اصلی فرهنگسازی و اجرای برنامه‌های مرتبط با این بخش عنوان کرد و گفت: بودجه فصل۵ فرهنگ و ارشاد مازندران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که بخش مهمی از آن برای جشنواره مطبوعات، هدیه روز خبرنگار و جشنواره تئاتر هزینه شد. در نهایت یک استان با بیش از سه میلیون جمعیت و ۲۰ میلیون گردشگر باقی می‌ماند و چند صد میلیون تومان بودجه که با آن کاری نمی‌توان از پیش برد. انتظار داریم اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر با نگاهی حساب شده به‌روزرسانی شود.

زارع افزود: بودجه فرهنگ و ارشاد مازندران در حالی یک میلیاد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که طبق برخی آمارهای موجود فقط بودجه چاپ بنر در یکی از شهرداری‌های مازندران طی یک سال ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. این یعنی فرهنگ جدی گرفته نمی‌شود و به آن به عنوان یک جزء کوچک نگاه می‌کنیم.

وی ضمن قدردانی از همه مسئولان استان و همچنین همکاران خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، خاطرنشان کرد: در این مدت همکارانم با کمترین میزان دریافتی نسبت به سایر ادارات هر آن‌چه در توان داشتند برای سر پا نگه داشتن رویدادهای فرهنگی و هنری به کار بستند. تلاش کردم به هر شکلی مشکلات همکاران را کاهش دهم. امیدوارم که در آینده با برنامه‌ریزی مسئولان مرتبط این مشکل نیز برطرف شود تا شاهد پویایی بیشتر بدنه فرهنگ و ارشاد در استان‌ها باشیم.

در پایان این مراسم حسین جوادی با قرائت حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریافت حکم از معاون وزیر رسما به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معارفه شد و عباس زارع نیز با صدور تقدیرنامه‌ای از سوی وزیر مورد تقدیر قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *