دسته‌ها
آرشیو ساری گردشگری

رونمایی از لوح ثبتی ۳ مقام موسیقایی در موزه کلبادی ساری

به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی رونمایی از لوح ثبت موسیقی (کتولی .امیری .حقانی و هرایی) با اجرای زنده موسیقی و نمایشگاه بقایای نخستین ساکنان مازندران در موزه تاریخ شهر ساری عمارت کلبادی برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی، لوح ثبتی سه مقام موسیقایی بومی مازندران در خانه موزه کلبادی ساری رونمایی شد.

به‌گزارش موج، مهدی ایزدی در حاشیه برگزاری این مراسم در موزه تاریخ شهر ساری «عمارت کلبادی» اظهار داشت: هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی لوح ثبتی سه مقام موسیقایی امیری، هرایی و چارویداری به‌عنوان بخشی از موسیقی غنی مازندران با حضور  تعدادی از علاقه‌مندان به هنر موسیقی بومی رونمایی شد.

وی ادامه داد: موسیقی مازندران سرشار از نغمات و گوشه‌ها و مقام‌های ارزشمندی است که از دل زندگی گذشتگان این دیار برآمده و هرکدام به‌نوعی بخشی از ماهیت و هویت مردم این منطقه را روایت می‌کنند و بر همین اساس تلاش برای ثبت این مقام‌های موسیقایی به‌عنوان گنجینه‌هایی از فرهنگ بومی منطقه یکی از اولویت‌های اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در اقصی‌نقاط این استان و به‌ویژه روستاها هنرمندان کمتر شناخته شده‌ای داریم که بخشی از حافظه تاریخ موسیقایی مازندران محسوب می‌شوند و تلاش بر این است تا با شناسایی این افراد و ثبت و ضبط آنچه که در حافظه دارند به ماندگار شدن داشته‌های موسیقایی این استان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: موسیقی اقوام و نواحی مختلف کشور بخشی از گنجینه فرهنگی ایران عزیز است که با ثبت آن‌ها در واقع به تقویت فرهنگ ایران کمک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *