نشست ادبی “شب های بخارا” بزرگداشت نیما یوشیج در ساری

عکاس(زینب ذبیحی) خزرنما -پایگاه اختصاصی گزارش تصویری مازندران

 

نشست ادبی “شب های بخارا” بزرگداشت پدر شعر نو فارسی” نیما یوشیج” به همت خانه هنرمندان ساری در سینما کانون مرکز استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ساری، ششصد و بیست و هفتمین نشست ادبی شب‌های بخارا با حضور استادان:  علی دهباشی، اسدالله عمادی، بیژن هنری‌کار، منصور علی اصغری، دکتر سیده بتول آقامیری و دکتر نیما بدخشانی با گرامی‌داشت نیمایوشیج در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.

در ابتدای این نشست عبدالرضااتحاد، رییس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری، ضمن خرسندی از برگزاری چنین نشستی و تشکر از حضور استاد علی دهباشی و دیگر اساتید و مدعوین به اهمیت و نقش شعر و ادبیات در توسعه فرهنگ پرداخت.

وی با توجه به اقدام برخی از کشورها در مصادره نام شاعران ایرانی از آمادگی این خانه برای دفاع از مالکیت معنوی شعرای نام‌آور ایرانی پرداخت و افزود: برنامه‌هایی در این خصوص پیش‌بینی شده است و اقدام‌هایی نیز با وزارت امورخارجه در این‌خصوص انجام داده‌ایم که امیداست منجر به برگزاری یک ویژه برنامه شود.

اولین سخنران این نشست، بیژن هنری کار، به نامه‌های نیما به امیرپازواری اشاره کرد و بر همین اساس به  بررسی نگاه این دو  شاعر پرداخت.

اهمیت پرداختن به دیگر جنبه‌های ادبی و شخصیتی نیما از دیگر مباحث استاد هنری‌کار بود‌.

دکتر سیده بتول آقامیری، دیگر سخنران برنامه و مسئول انجمن شعر و ادب خانه هنرمندان ساری، ضمن معرفی انجمن شعر و ادب خانه و برنامه‌های اجرایی انجمن به قرائت شعر نظامی به خوانش اشعار نیما پرداخت.

وی با ضرورت داشتن نگاه نو به نیما و آثار وی، از این مهم به عنوان یک رویکرد در درک بهتر اشعار نیما یاد کرد.

اما، منصور علی اصغری، پژوهشگر و نیما شناس در بخش سوم برنامه، به قرائت پیام “شراگيم” فرزند نیما به این نشست پرداخت.
این پژوهشگر با خوانش چند شعر از مجموعه اشعار  روجا که زبان طبری بود در خصوص نیمای طبری و بررسی روجا سخنرانی نمود.
علی اصغری از اهمیت زبان طبری و دغدغه‌های نیما در دفتر روجا و تلاش نیما برای نوشتن دستور زبان تبری صحبت کرد و بیان داشت: نیما دغدغه مردم را داشت.

استاد اسدالله عمادی، دیگر سخنران نشست ادبی شب‌های بخار ضمن  بازخوانی مدرنیسم در شعر نیما در خصوص تشابه نگاه نیما با شاعران گذشته و تلاش این شاعر بزرگ برای ایجاد سبکی نو در شعر به ایراد سخن پرداخت.

وی به تشریح شعر نیما از منظر زبان و معنا پرداخت و از سه جریان در شعر علی اسفندیاری صحبت کرد.

ادبیات روایی، جریان نمادگرایی و جریان شعرهای چند صدایی نیما از موارد مطرحه این سخنران بود.

اسدالله عمادی گفت: شعر نیما صدای امید دارد.

اما استاد علی دهباشی در انتهای این برنامه با سپاس  به خاطر برگزاری این برنامه و بزرگداشت نیما، به  برنامه شب‌های بخارا اشاره داشت و افزود:این برنامه نامه با ۶۲۷ نشست به بررسی آثار و شخصیت شعرای ایرانی و غیر ایرانی پرداخت.

استاد دهباشی گفت: نیما و عناصر شعری در نیما نیازمند تحقیق و پژوهش دارد.

وی با تاکید بر اینکه در صحبت‌های سخنران‌های برنامه نگاه جدید و قابل تاملی به نیما وجود داشت به بررسی شعر نیما پرداخت.

دهباشی با اشاره به اهمیت عجین شدن مردم با شعر و ادبیات اظهار داشت:  نیما در زمانه ای وارد حوزه شعر شد که ایران وارد عرصه جدیدی از حیات اجتماعی‌اش شد، لذا شعرش متناسب با این زمان است.

او افزود: اگر نیما، نیما شد؛ نه تنها به خاطر نوآوری بود بلکه شعرش چکیده تمامی اشعار دوره‌های قبل خودش است.

این نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگر صحبت‌هایش تاکید کرد: مهم این است شعری بسراییم که در این زمان صدها سال معنا و جریان داشته باشد و این مساله با نگرش به نگاه و زبان شاعر محقق خواهد شد.

شعر خوانی دکتر نیما بدخشانی از بدخشان افعانستان، برنامه پایانی این نشست بود.

گفتنی است: در این محفل ادبی دو برنامه موسیقی پاپ و موسیقی محلی توسط استادان زاهدی و عالمی و گروه‌ هنری‌شان اجرا شد.

همچنین در پایان از سوی خانه هنرمندان ساری از اساتید و سخنران‌های برنامه و مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران به پاس حمایت و   همراهی با اجرای این برنامه با اهدای لوح سپاس و تابلوی هنری تقدیر شد.