دسته‌ها
آرشیو

نشست خبری ” فریبا بریمانی” سرپرست بهزیستی مازندران

با حضور دکتر فریبا بریمانی سرپرست بهزیستی مازندران و معاونین، نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی و با شعار” شروعی دوباره برای بهتر زیستن ” با اصحاب رسانه برگزار شد.

عکاس( زینب ذبیحی) منبع : خزرنما

سرپرست بهزیستی مازندران در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی مطرح کرد؛
زمینه اشتغال 850 نفر از جامعه هدف بهزیستی در چهارماهه سال جاری فراهم شد /63 هزار توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران؛ دکتر فریبا بریمانی ، سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است ، گفت : سازمان بهزیستی به همت شهید دکتر محمدعلی فیاض‌بخش تاسیس شد که ۵۲ وظیفه بر عهده ی این سازمان گذاشته شده است که رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر ، زنان سرپرست خانوار، مسوولیت سلامت اجتماعی ، امور سالمندان، افراد دارای معلولیت ، کودکان کار و خیابان، زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسکن، آموزش های پیش از ازدواج و … بخشی از آن می باشد.
وی مردمی سازی ، شفاف سازی و توانمندسازی را رویکرد اصلی سازمان بهزیستی دانست و افزود : بهزیستی سازمانی پویا ، تحول گرا و برنامه محور است و هدف ما بهره گیری از همه ظرفیت ها جهت ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف می باشد.
دکتر بریمانی با بیان اینکه 162 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند ، گفت : 920 مرکز و موسسه خیریه در سراسر استان به صورت روزانه و شبانه روزی به جامعه هدف خدمات ارائه می دهند.
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه 63 هزار توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند ، افزود : یکی از اهداف سازمان تغییر نگاه جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت است زیرا معلولیت به معنی محدودیت نیست بلکه فرد با وجود ناتوانی جسمی می تواند به موفقیت دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه در استان 112مرکز نگهداری و توانبخشی روزانه و شبانه روزی فعالیت می کنند ، ادامه داد : از این تعداد 21مرکز به صورت شبانه روزی و مراقبتی فعالیت می کنند که در حال حاضر حدود 1600 نفر از توانخواهان در این مراکز اقامت دارند.
دکتر بریمانی با بیان اینکه خانواده محوری یکی از سیاست های اصلی سازمان بهزیستی است ، گفت : اولویت سازمان بهزیستی نگهداری افراد دارای معلولیت در درون خانواده است.
سرپرست بهزیستی مازندران نگاه سازمان را راه اندازی خانه های حمایتی برشمرد و افزود : کوچک کردن مراکز مراقبتی شبانه روزی با هدف ارائه خدمات مطلوب تر و فراهم کردن شرایطی مانند خانواده است که استان مازندران در این زمینه پیشرو می باشد.
وی بابیان اینکه معلولیت جسمی – حرکتی بیشترین نوع معلولیت در استان مازندران می باشد ، ادامه داد : در استان مازندران 27 هزار نفر از توانخواهان دارای معلولیت جسمی – حرکتی ، 13 هزار نفر کم توان ذهنی ، 7400 نفر دارای معلولیت بینایی ، 7430 نفر دارای معلولیت شنوایی ، 6500 نفر بیماران روانی _ مزمن و 730 نفر دارای معلولیت صوت و گفتار می باشند.
دکتر بریمانی رویکرد سازمان را خانواده محوری و واگذاری آنان به خانواده دانست و گفت : در حال حاضر 22 مرکز اقامتی در حوزه شبه خانواده فعالیت می کنند که در آن ۷ تا ۸ نفر نگهداری می شوند تا کودکان بتوانند زندگی مشابه خانواده را تجربه کنند.
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه 17 هزار خانوار در حوزه اجتماعی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند ، افزود : در حال حاضر 201 نفر در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند و خدمات مختلفی به آنان ارائه می گردد.
وی پیشگیری از معلولیت ها را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در سال گذشته بیش از 8 هزار کودک ۳-۶سال تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند که از این تعداد 600 کودک دچار اختلال بینایی شناسایی و به سطوح بالاتر برای مداخلات درمانی معرفی شدند و خدمات مناسب و بهنگام را دریافت کردند.
دکتر بریمانی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از 26 هزار نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد 55 کودک دچار اختلال شنوایی شناسایی و مداخلات درمانی برای آنان انجام شد.
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه دراستان مازندران 209 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی وجود دارد ، گفت: یکی از اهداف بهزیستی مازندران راه اندازی مراکز مشاوره در شهرهای کم برخوردار می باشد.
وی با بیان اینکه در سالجاری با بهره گیری از روش های درون سازمانی و برون سازمانی برنامه ریزی جامع و مدون جهت تسهیلگری در ایجاد اشتغال برای جامعه هدف صورت گرفته است، افزود: برای تحقق تعهد اشتغال سالجاری مبلغ ۴۸۴ میلیارد تومان اعتبار از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال جاری پیش بینی شده است که تا کنون ۳۹۸ میلیارد تومان توسط بانکهای عامل ، تخصیص پیدا کرده است.
دکتر بریمانی ضمن تشکر از همکاری کارگروه اشتغال استانداری و بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در سال گذشته ، ادامه داد: یکی از اولویت های اصلی بهزیستی، اشتغالزایی برای جامعه هدف می باشد که امید است با همکاری بانک ها ، جذب 100 درصد اعتبار سالجاری در حوزه اشتغالزایی محقق شود.
سرپرست بهزیستی مازندران یکی از اهداف بهزیستی مازندران در سال جاری را تسهیلگری در ایجاد 4841 شغل عنوان کرد و گفت: در چهار ماهه سالجاری 850 شغل از روشهای مختلف راه اندازی شد که امید است با همکاری کارگروه اشتغال استانداری و بانک های عامل ، اقدامات خوبی در جهت اشتغالزایی جامعه هدف صورت گیرد.
وی به بند الف تبصره 18 اشاره کرد و افزود : سهم بهزیستی مازندران از اعتبار تبصره 18 مبلغ ۱۹ میلیارد تومان بوده است که تا کنون تعداد 393 طرح به مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به بانک ها جهت دریافت وام معرفی شدند که از این تعداد ، 200 طرح تسهیلات اشتغالزایی را دریافت کردند.
دکتر بریمانی احداث مسکن برای جامعه هدف را یکی از زمینه های توانمندسازی برشمرد و ادامه داد : در 4 ماهه سال جاری ، 90 واحدمسکونی با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان به جامعه هدف بهزیستی واگذار شده است.
سرپرست بهزیستی مازندران به واگذاری 1100 واحد مسکونی به جامعه هدف بهزیستی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعهد بهزیستی مازندران در سال جاری واگذاری 1000 واحد مسکونی به جامعه هدف می باشد که امید است با همکاری خیرین این امر محقق شود.
وی به اهدای 50 قلم کالای اساسی جهیزیه به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون در هفته بهزیستی خبرداد و افزود: خیرین به عنوان بازوان توانمند بهزیستی مازندران هستند و امیدواریم با کمک آنان اقدامات خوبی در توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی صورت گیرد.
دکتربریمانی میزان مشارکتهای مردمی به صورت نقدی ، غیر نقدی و خدماتی را بیش از 24 میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد : امید است با مشارکت خیرین خدمات مطلوب تری به جامعه هدف ارائه گردد.
سرپرست بهزیستی مازندران به اجرای قانون استخدام 3 درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت : اشتغال یکی از دغدغه های افراد دارای معلولیت می باشد بنابراین سازمان بهزیستی بکارگیری افراد دارای معلولیت در ادارات را پیگیری می کند و امیدواریم با همکاری همه دستگاه ها این قانون اجرایی شود.
وی با بیان اینکه تردد آسان ، بدون خطر و مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری حق هر شهروند ایرانی دارای معلولیت است ، افزود : برای استقلال و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت باید اماکن و فضاهای شهری مناسب سازی شود تا آنان بتوانند به راحتی در خیابان تردد و کارهای خود را انجام دهند.
دکتر بریمانی با تاکید براینکه مناسب سازی فضای شهری تنها مختص افراد دارای معلولیت نیست ، ادامه داد : ساختار جمعیتی کشور در حال پیر شدن است بنابراین باید برنامه ریزی های لازم برای فراهم کردن امکانات تردد آسان افراد صورت گیرد.
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه همه دستگاه ها و پیمانکاران باید به مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری برای دسترسی آحاد جامعه توجه کنند ، گفت : در راستای تحقق قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دستگاه های متولی صدور مجوز مکلفند ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب سازی را در صدور مجوز لحاظ کنند.
وی با بیان اینکه نظارت بر مراکز اقامتی و شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی در سه سطح کشوری ، استانی و شهرستانی انجام می شود، افزود : همه مراکز اقامتی و شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی مجهزبه دوربین مدار بسته هستند و به صورت روزانه و هفتگی کارشناسان ، معاونین و روسای شهرستان ها از این مراکز به صورت سر زده بازدید می کنند و در بسیاری موارد نیز به شخصه در مراکز حضور پیدا کرده و موارد را بررسی می کنم تا موانع و مشکلات برطرف شود.
دکتر بریمانی به ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و ادامه داد : زنان مطلقه ، بیوه ، دارای شوهر معتاد در حال درمان ، از کار افتاده ، سرباز و زنی که همسرش مجهول المکان باشد می توانند به بهزیستی مراجعه کنند و اگر شرایط دستورالعمل را داشته باشند تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *