نشست هم اندیشی با خبرگزاری های فعال مازندران با رویکرد تبیین اهداف رویداد ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو‌ در سال ۲۰۲۲ در دبیرخانه این رویداد برگزار شد.

در آغاز این نشست عباس مهدوی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری مازندران به نقش رسانه ها و فعالان فضای مجازی در معرفی این رویداد و فرصت های اقتصادی و فرهنگی ان اشاره کرد و گفت:استاندار مازندران اهمیت ویژه ای برای رویداد ساری ۲۰۲۲ قایل است و از معاونین خود و دستگاه های اجرایی خواسته تا زمینه تحقق شایسته و آبرومند این رویداد را در عرصه های مختلف فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای  عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به ” اکو ” با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ حدود دو سال پیش از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

این رویداد از آذر ماه سال گذشته با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لگو ، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد ، ولی با گذشت حدود دو سال از پیشنهاد میزبانی ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ و همچنین یک سال از تصویب آن ، به گفته مسئولان هنوز این رویداد بلاتکلیف بوده و تعریف و نیاز سنجی مشخصی برای آن تعریف نشده است.

هنوز نمی دانی از ساری ۲۰۲۲ چه می خواهیم؟

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران به منظور هم اندیشی درباره رویداد ساری ۲۰۲۲ گفت: هنوز حتی متولیان گردشگری نیز نمی دانند که چه اتظاری باید از این رویداد داشت و اینکه این رویداد قرار است چه کمکی به صنعت گردشگری مازندران بکند.

سیف الله فرزانه افزود : هنوز ما تعریف مشخصی برای میزبانی گردشگری کشورهای اکو ارائه نکردیم و ابعاد این رویدداد برای خودمان هم مبهم است. این مساله به این معنی نیست که ما اینچنین رویدادهایی آشنا نباشیم ، بلکه منظور این است که ابتدا باید برای ساری ۲۰۲۲ جایگاهی مشخص کنیم و سپس برای آن تعریف و موقعیت بسازیم.

وی با اشاره به اینکه رویداد پایتخت گردشگری نیازمند همکاری فرا دستگاهی است ، گفت : از نگاه ما مساله کرونا اکنون به بهانه‌ای در دست دستگاه ها و نهادها برای شانه خالی کردن از مسئولیتشان در قبال این رویداد بین المللی تبدیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود : اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ باید مختص ظرفیت گردشگری باشد ، تصوری اشتباه است ، زیرا گردشگری با تمامی اجزا و ابعاد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی زندگی مردم مازندران ارتباط دارد.

فرزانه ظرفیت تجاری این رویداد را مهم تر از دیگر بخش های آن توصیف کرد و گفت : اما متاسفانه نهادها و دستگاه های مرتبط هیچ اشتیاقی برای این رویداد ندارند.

وی نخستین اولویت این رویداد را کنار گذاشتن نگاه منطقه ای و محلی عنوان و تاکید کرد : برای میزبانی از پایتخت گردشکری باید اختلاف نظرها کنار گذاشته شود و به صورت متمرکز و گسترده زیرساخت ها و نیازها را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: امروز مازندران در زیرساخت های راه، شهرسازی ، مدیریت شهری ، منبع طبیعی و کشاورزی نیازمند تغییر رویکرد است زیرا این زیرساخت ها مناسب یک رویداد بین المللی نیست.

وی خواستار توجه ملی به زیرساخت های مازندران برای میزبانی از این رویداد بین المللی شد و گفت: در سطح ملی هم توجهی به این رویداد نشده و این مساله را جدی نگرفته اند.

مازندران باید خود را برای گردشگری خارجی آماده کند

معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت : همواره نگاه به مازندران نگاهی غیر گردشگری بوده و امروز نیز آسیب های ناشی از ویلاسازی و تغییر کاربری اراضی ناشی از همین تصور است.

مهران حسنی تغییر رویکرد را لازمه ورود مازندران به گردشگری جهانی و بین المللی دانست و افزود : استان نه تنها باید خود را بین المللی تعریف کند ، بلکه باید زیرساخت های خودش را هم برای میزبانی جهانی آماده سازد.

وی آسیب های حوزه گردشگری مازندران را مربوط به چندین دهه قبل توصیف کرد و گفت : نباید اجازه دهیم این آسیب ها ادامه یابد زیرا صنعت گردشگری استان در حال کوچک تر شدن است.

معاون گردشگری مازندران همچنین بر تعریف و تقسیم وظایف درست در برنامه ریزی برای میزبانی ساری ۲۰۲۲ تاکید کرد و ادامه داد : هنوز این رویداد برای دستگاه هابه عنوان یک بستر تجاری و اقتصادی توجیه نشده است.

رسانه ها کمک کنند

دبیر رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو هم گفت : برای آماده شدن مازندران جهت میزبانی از این رویداد نیاز است که رسانه ها به ما کمک کنند تا مطالبات خود را از نهادها و دستگاه های ملی و استانی ارائه دهیم.

علی ماهفروزی افزود : ما در رویداد ساری ۲۰۲۲ به دنبال تغییر کلی در حوزه گردشگری نیستیم اما این اتفاق می تواند زمینه تغییرات بزرگ را فراهم کند.

وی حال گردشگری مازندران را نامطلوب و ناخوش توصیف کرد و گفت : ساری ۲۰۲۲ اگر جدی گرفته شود محرکی برای تغییر نگاه گردشگری به مازندران را فراهم کند.

دبیر رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو از رسانه ها خواست ابعاد و ضعف های گردشگری مازندران برای میزبانی از رویداد پیش را را برملا کنند.

ماهفروزی تاکید کرد : بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور قوی رسانه ها در پایتختی گردشگری کشورهای اکو هستیم.