کارگاه تخصصی سه روزه خانه سینمای مستند مازندران در ساری

عکاس (ارسالی) خزرنما -پایگاه اختصاصی گزارش تصویری مازندران

 

با حضور « آرش اسحاقی » در مازندران؛ کارگاه سه روزه آفرینش در سینمای مستند برگزار شد

خانه سینمای مستند مازندران نشست تخصصی آفرینش در مستند را با حضور « آرش اسحاقی » و استقبال علاقمندان از سراسر مازندران در ساری برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه سینمای مستند مازندران، در این برنامه سه روز در سالن کنفرانس حوزه هنری مازندران آغاز شد، فیلم مستند از وجوه مختلف مورد بررسی قرار گرفت و با نمایش فیلمهایی درباره موارد مطروحه تبادل نظر صورت گرفت.

آرش اسحاقی _ کارگردان، نویسنده، تدوینگر و پژوهشگر_ که به عنوان مدرس در این نشست تخصصی آموزشی حضور داشت با ابراز این نکته که فیلم مستند میتواند اثر ارزشمند فرهنگی و سندی بدون بن مایه های هنری باشد افزود: در واقع آنچه از مستند انتظار میرود، یک کار هنری با آرایه های هنری با یک روایت ویژه می باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی مستندسازان همواره به دنبال شخصیتهایی با موقعیت ویژه هستند، ادامه داد: گرچه سوژه مهم است اما مهم تر از آن جهان بینی هنرمند، ایده و نگاه او است که در سوژه ( خواه یک انسان و یا یک رویداد) جاری میشود وگرنه بازتاب صرف یک شخصیت و یا اتفاق با موقعیت ویژه، و تصویر گرفتن آن را نمیتوان یک رخداد هنری تلقی کرد.

این مدرس سینما در بحث قواعد ارائه طرح (پیچینگ) فیلم مستند گفت: امروزه بسیاری از مراکز خارجی و داخلی، برای حمایت از اثر مستند جلسات پیچینگ برگزار می کنند تا فیلمساز در یک فرصت کوتاه(اصولا ) هفت دقیقه ای از طرح و کار خود دفاع کند و این رویداد از بخشهایی همچون تگ لاین (شعاری کوتاه و جذاب برای فیلم)، لاگلاین ( متنی دو خطی درباره قهرمان و شخصیت، هدف او، موانع و وجه تمایز این کار با سایر آثار مشابه)،سیناپس و گزیده فیلم ( خلاصه ای در یک تا سه پاراگراف از فیلم با جزییات بیشتر، با پرداختن به مواردی همچون شخصیت با ذکر نام اهمیت تولید این فیلم، اهمیت تولید توسط این کارگردان، چگونگی روایت) و…. تشکیل شده است.

اسحاقی همچنین در باب اهمیت پژوهش فیلم مستند تاکید کرد:( در شرایطی مطلوب) اثر پژوهشی در نهایت باید به کشف یا خلق برسد وگرنه گردآوری است. از این رو پژوهشگر به نگاه نو میرسد، چیزی که تا کنون کسی آن را نشنیده است. فرضیه ای که مختص فیلمساز است.

وی در تفاوت پژوهش فیلم با سایر تحقیقات گفت: پس از بررسی اولیه و شناخت از سوژه، ما باید به معادل های تصویری برای ابعاد مختلف رویداد یا شخصیت خود برسیم نه اینکه وی را در سخنرانی ها و گفتگو توصیف کنیم.
کارگردان فیلم «خرمان» گفت: شکل و چگونگی روایت به نوعی از درون پژوهش بر می آید. وقتی کارگردان از یافته های خود روایتی مشخص را برداشت کرد، آن را با عوامل فیلم (فیلمبردار، صدابردار، آهنگساز و تدوینگر) در میان میگذارد تا در معادل سازی های تصویری، صوتی و موسیقایی سوژه فیلم کمک کنند.

همچنین در این کارگاه سه روزه که فیلمسازان و هنرجویانی از شهرهای مختلف استان (از جمله تنکابن، چالوس، نور، بابل، سوادکوه، قائمسهر، ساری، جویبار، نکا، بهشهر و میاندرود ) حضور داشتند، با نمایش چند فیلم و بررسی موارد مطرح شده در آن، حاضران ضمن آشنایی با مولفه های کلیدی فیلم مستند، درباره چگونگی طراحی، ساخت و کیفیت آنها بحث و تبادل نظر کردند.
شایان ذکر است، کارگاه سه روزه آفرینش در سینمای مستند، که توسط خانه سینمای مستند مازندران با همکاری حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران صورت گرفت، نخستین برنامه رسمی حضوری بعد از شیوع کرونا بوده است و مقرر شد در هفته های آتی سایر برنامه های این مرکز از جمله چهارشنبه های مستند ( نشست نمایش و بررسی‌ فیلمهای مستند) از سر گرفته شود.