دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

یادواره شهید شیخ فضل الله نوری در دانشگاه آزاد نور 

یادواره شهید شیخ فضل الله نوری با حضور مسئولان ملی و استانی در نور برگزار شد.

عکاس( ارسالی) منبع:پایگاه اطلاعرسانی استاندرای مازندران

یادواره شهید شیخ فضل الله نوری، عالم مجتهد شیعه با حضور قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان، سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران، آیت الله سید هاشم حسینی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، کریمی، دادستان مرکز استان، توکلی، فرماندار شهرستان نور و سایر مسئولین در سالن دانشگاه آزاد این شهرستان برگزار شد. ‎

به گزارش ایرنا،  امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پیش کنگره بزرگداشت یادواره شهید فضل الله نوری که در دانشگاه آزاد اسلامی نور برگزار شد ، افزود : در ۳۰۰ سال اخیر همین علمای دین پرچمدار جنبش های استبداد ستیزی بودند و  در موقعیت های مختلف از جمله تنباکو و مشروطیت با فتواهایی که دادند این حفاظت را برعهده گرفتند .

وی ادامه داد :بسیاری از این نهضت ها بدلیل حضور نفوذی ها با رخنه در افکار عمومی به انحراف کشیده شد ،همانطوری که در موضوع نهضت مشروطیت و انحرافی که رخ داده می بینیم که شیخ فضل الله نوری را به بالای دار بردند.

وی ادامه داد:دشمنان ظاهر آزادخواهی می گیرند اما باطنش استبداد طلبی است  ،در همین رفتار ، شیخ فضل الله نوری را شهید کردند و استبداد خود را نشان داده اند و هر جا جریان به ظاهر لیبرال آزادیخواه به قدرت برسد بی رحم ترین ها می شوند ، کسانی را که در مقابلشان بایستد و مردم را اگاه کنند ،از سر راه بر می دارند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به این که جرم شهید مطهری چه بود که او را قبل از انقلاب در خیابان های تهران به شهادت رسانده اند ؟ اضافه کرد : آنهایی که شعار آزادی بدون خدا می دهند بزرگترین دروغگویان عالم هستند و فرصت پیدا کنند ذره ای رحم نمی کنند تا خواست خود را بر مردم تحمیل کنند ،راحت ترین راه آنان این است که راهنمایان و استادادن مردم را بگیرند تا مردم بی پشتوانه شوند، در حالی که  عامه مردم نیاز به کسانی دارند تا مسیر به آنها نشان داده شود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد : وقتی شیخ فضل الله نباشد تا ۵۰ سال بعد آنها می توانند کشور را به راحتی بدست بگیرند و شاه قاجار را کنار بزنند و یک عنصر  وابسته از خود بیاورند .

وی تصریح کرد : اگر این مسیری که شیخ فضل الله نوری بوجود آورده بود که علمای طراز اول حاکم بر مجلس و قوه قانونگذاری کشور مجلسی اسلامی بودند ،حمایت می شد ،افراد وابسته ای  همچون رضا خان بوجود نمی آمدند و بر سر قدرت قرار نمی گرفتند .

قاضی زاده هاشمی گفت :ممکن است مصادیق تغییر پیدا کند اما موضوع تغییر پیدا نکرده است ما یک تجربه ۳۰۰ سال داریم که انقلابِ امام در بستر یک نهضت ۳۰۰ ساله که مبارزات علمای ایران است را داریم  و تکیه و اعتماد به افراد مختلف با جناح های مختلف است مردم ما همه مسیرها را رفتند که باید به ولایت فقیه تن بدهند تا به سرمنزل مقصود برسند .

به گفته قاضی زاده هاشمی این تجارب را مردم ایران دیده اند و در نهضت انقلاب دیگر به آنها اعتماد نکردند و فقط آنها به بیان و پیام امام خمینی (ره) گوش دادند ، وگرنه  همان جریانات غرب گرا و کمونیست تلاش کردند که نهضت را دوباره به انحراف ببرند اما مردم ما تجربه کردند آثار اعتماد کردن به آنها ،کیان و ارزش های آنها حفظ نمی شود .

وی گفت :امروز عده ای تلاش می کنند با به فراموشی سپردن این تجربیات گران سنگ ،نسل جدید را که مطالعه ای نکرده اند وتاریخ را نخوانده اند و یا  دیدگاه های عمیق ندارند را جذب کنند و در میانه راه آنها را به انحراف بکشانند.

قاضی زاده هاشمی افزود: با برگزاری این کنگره  شخصیت علمی ، اجتماعی ، جهادی معرفی می شود.  جلب توجه نسبت به شخصیت ممتاز شیخ فضل الله فرصتی ایجاد می کند که پیرامون علت شهادتش و شخصیت ایشان صحبت کنند و الگو بگیرند.

معاون رییس جمهور ادامه داد :تهدیدهایی که آن موقع آنها پشت سر گذاشته اند ،همچنان باقی است بنابر این باید در بستر جهاد تببین ،مسائل کشور را حل و فصل کنیم .

پیش کنگره بزرگداشت یادواره شهید فضل الله نوری طی آئینی امروز پنجشنبه با حضور رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ، استاندار مازندران ، مسوولان کشوری و استانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،پیش کنگره یک روزه بزرگداشت شهید شیخ فضل الله نوری امروز با هدف تبیین مبانی اندیشه ای و علمی این مجاهد مجتهد شهید شروع شد و کنگره اصلی شیخ فضل الله نوری نیز سال آینده با نظر رهبرانقلاب در شهرهای مشهد، قم و نجف برگزار خواهد شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  صبح امروز در بدو ورود به مازندران با حضور در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نور با اهدای گل و خواندن فاتحه به مقام شهدای گمنام با آرمان های شهدا تجدید میثاق کرد.

یازدهم مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه است که حضور در عرصه مسایل سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالتخانه بخش مهمی عملکرد در زمان  حیاتشان به شمار می‌رود.

فضل‌الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری از مجتهدان برتر در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئت‌نظارت را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد.
وی که با هواداری از این انقلاب مشروطه بستر پیروزی آن را فراهم آورد ولی پس از پی بردن به مبانی تفکر برخی از مشروطه‌خواهان، درصدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد اما با مخالفت شدید استعمارگران و غربگراها روبه‌رو شد تا جایی که جان خود را در این راه از دست داد؛ شخصیت این عالم بزرگوار به گونه ای بود که حتی مخالفانش نیز از او به نیکی یاد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *