دسته‌ها
آرشیو ساری

جلسه استیضاح شهردار ساری در صحن علنی شورای شهر

استیضاح شهردار ساری که هفته گذشته توسط سه عضو شورای شهر کلید خورده بود، با ترک جلسه استیضاح توسط همان سه عضو منتقد شهردار ناکام ماند و در نهایت با شش رأی مخالف برکناری جواد طالبی از مسند شهرداری مرکز استان، استمرار مدیریت او در طبقه هفتم عمارت شهرداری ساری تایید شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

به گزارش ایرنا، سی‌وهفتمین جلسه شورای شهر ساری با حضور اعضای این شورا، اصحاب رسانه و همچنین جواد طالبی شهردار مرکز استان و معاونان و مشاوران او در حالی برگزار شد که تنها دستور جلسه، استیضاح شهردار و شنیدن پاسخ‌های او به ۱۲ پرسش مطرح شده از سوی سه عضو منتقد شورا بود.

جلسه‌ای که قرار بود محل پاسخگویی شهردار مرکز استان به سه عضو منتقد شورای شهر باشد، از همان ابتدای جلسه با حاشیه‌هایی همراه بود که منجر به خروج سه عضو منتقد شهردار و طراحان استیضاح شد.

سبحان بخشی نایب‌رئیس شورای شهر و دو عضو دیگر یعنی سید ذوالفقار شریفی و میررحمان میرشجاعی که سه‌شنبه هفته گذشته درخواست استیضاح جواد طالبی را امضا کردند و به رئیس شورا تحویل دادند، امروز و با حدود ۲۰ دقیقه تاخیر، آخرین افرادی بودند که وارد صحن شورا شدند و چند دقیقه بعد زودتر از همه حاضران صحن شورا را ترک کردند.

جواد طالبی که باید برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در صحن شورا حضور می‌یافت، همراه با همه معاونان و مشاوران خود وارد صحن شد. اما حضور هیات همراه شهردار ساری واکنش سه عضو منتقد را به دنبال داشت. طراحان استیضاح که پس از شهردار و همراهانش و سایر اعضای شورای شهر وارد صحن شدند و جلسه نیز به دلیل دیر وارد شدن آن‌ها به صحن با تأخیر آغاز شد، نسبت به حضور معاونان و مشاوران شهردار معترض شدند.

سبحان بخشی موسی‌کلایی نایب رئیس شورای شهر و یکی از طراحان استیضاح بلافاصله پس از حضور در جایگاه خود عنوان کرد که هیات همراه شهردار اجازه حضور در صحن را ندارد و فقط می‌تواند به عنوان تماشاگر در سالن حضور داشته باشد.

وی حضور معاونان و مشاوران شهردار در صحن اصلی شورای شهر و جلسه استیضاح را عامل تاثیرگذاری روی رأی و نظر اعضای شورا دانست و خواستار خارج شدن همراهان شهردار از صحن شد. اما پرویز شعبانی رئیس شورای شهر اعلام کرد که همراهان شهردار قرار نیست اظهارنظری داشته باشند و با هماهنگی به عنوان مهمان در این جلسه حضور یافتند.

با این حال بخشی موسی‌کلایی حضور معاونان و مشاوران شهردار بدون دعوتنامه رسمی را خلاف مقررات دانست و اعلام کرد که تا زمان خارج شدن همراهان شهردار از صحن جلسه را ترک می‌کند. نایب‌رئیس شورای شهر ساری حتی به حضور طالبی در جایگاه هیات رئیسه شورا نیز انتقاد کرد و گفت: شهردار باید به عنوان پاسخ‌دهنده در انتهای جلسه بنشیند، نه این که در کنار هیات رئیسه قرار بگیرد.

بخشی پس از مطرح کردن اعتراض خود، جلسه را ترک کرد. پس از او سید ذوالفقار شریفی و میررحمان میرشجاعی نیز خواستار اصلاح ترکیب جلسه و خارج شدن همراهان شهردار از صحن شدند.

سید ذوالفقار شریفی به عنوان یکی دیگر از منتقدان شهردار و حضور هیات همراه او در صحن اصلی خواستار مشاهده دعوتنامه‌های رسمی برای حضور معاونان شهردار در صحن اصلی یا مطرح شدن نام آن‌ها در دستور جلسه به عنوان همراهان شهردار شد. شریفی نیز پس از بیان اعتراض و انتقادهای خود اعلام کرد که تا خارج شدن معاونان و مشاوران شهردار از صحن اصلی، جلسه را ترک می‌کند و از جلسه خارج شد.

پس از شریفی، میرشجاعی هم حضور همراهان شهردار در صحن برای جلسه استیضاح را خلاف مقررات آیین‌نامه داخلی جلسات شوراها بیان کرد و اقدام رئیس شورای شهر برای پذیرفتن معاونان شهردار در صحن اصلی را مصداق دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها و نادیده گرفتن منتقدان دانست.

وی خطاب به رئیس شورای شهر ساری گفت: این که هر زمان شما بخواهید اجازه ورود به رسانه‌های منتقد یا منتقدان شهردار در جلسه را ندهید و هر وقت هم خواستید از موافقان شهردار دعوت کنید رفتاری دوگانه است. در جلسه شورا هم منتقدان باید حضور داشته باشند و هم موافقان. حضور همراهان شهردار را خلاف آیین‌نامه داخلی می‌دانم و انتظار دارم فقط شهردار برای پاسخگویی در صحن حضور داشته باشد.

میرشجاعی نیز پس از بیان انتقادهای خود صحن جلسه را ترک کرد. نکته قابل توجه این که همه این حاشیه‌ها پیش از آغاز رسمی جلسه رخ داد.

پس از خروج سه عضو منتقد از صحن شورا، ۶ عضو حاضر در جلسه تصمیم گرفتند برای ادامه برگزاری جلسه استیضاح خواسته و شرط اعضای منتقد را عملی کنند و از همراهان شهردار خواستند که در محل حضور افراد و مهمانان عادی نظاره‌گر جلسه باشند.

اما با وجود تحقق شرط سه عضو منتقد و خالی شدن صحن از معاونان و مشاوران شهردار، جلسه با حضور هر ۹ عضو برگزار نشد. چرا که بنا به اعلام حراست شورای شهر، پس از تحقق درخواست سه عضو منتقد شورا، آن‌ها تصمیم گرفتند ساختمان شورای شهر را نیز ترک کنند و حاضر به بازگشت و حضور در جلسه استیضاح نشدند.

با مسجل شدن غیبت طراحان استیضاح جواد طالبی در ساختمان شورا، با توجه به حضور ۶ عضو و از حد نصاب نیفتادن جلسه و همچنین حضور شهردار ساری و اصحاب رسانه، جلسه استیضاح به طور رسمی آغاز شد و اعضای شورا دیدگاه‌های خود را درباره عملکرد شهردار ساری و همچنین موضوع استیضاح مطرح کردند.

شعبانی: استیضاح حق قانونی شوراست

رئیس شورای شهر ساری در این جلسه استیضاح را حق قانونی اعضای شورای شهر دانست و گفت: استیضاح حق شوراست و همکاران ما نیز از اختیارات قانونی خود برای استیضاح استفاده کردند. اما باید در چارچوب قانون رفتار کرد.

پرویز شعبانی درباره حضور همراهان شهردار در صحن شورا اظهار کرد: قانون این اختیار را به رئیس شورا داده که تصمیم بگیرد مسئولان هم در صحن حضور یابند. یقینا قرار بود شهردار پاسخگو باشد و معاونان و مشاوران نظری نمی‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: ما هم شرایط را آماده کردیم تا جلسه استیضاح برگزار شود. علاوه بر این‌که حضور همه رسانه‌ها در جلسه آزاد است، حتی تصمیم گرفته شد که کل جلسه از صفحه اینستاگرام شورای شهر ساری به صورت زنده برای شهروندان پخش شود تا همه چیز شفاف باشد. سعی کردیم جلسه با همدلی و تفاهم برگزار شود. اما باز هم همکاران ما نماندند و علاوه بر خروج از صحن، مکان شورا را هم ترک کردند.

یوسفی: مافیای قدرت به دنبال استیضاح شهردار است

حسین یوسفی عضو شورای شهر ساری نیز در این جلسه با اعلام این که به عنوان موافق شهردار و مخالف استیضاح در جلسه حاضر شده است، اظهار کرد: من به عنوان موافق شهردار صحبت می‌کنم. اما معتقدم انتقادها باید شنیده شود و در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: همکاران عزیزی که در صحن جلسه از حضور داشتن معاونان شهردار ناراضی بودند، گفتند اگر شرایط فراهم شود برمی‌گردیم؛ اما نیامدند. ما باید کار کارشناسی انجام دهیم. کار شورا ریل‌گزاری برای شهرداری است. ما نمایندگان مردم هستیم. اگر ایرادی در کار شهرداری می‌بینیم باید کمک کیم حل شود.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: ۱۱ ماه از آغاز کار رسمی شورای ششم می‌گذرد. در ابتدای کار به شهردار گفتیم مادامی که پاکدستی و شایسته‌گزینی سرلوحه کارش باشد همراه او هستیم و در غیر این‌صورت بر خلاف انتخاب خودمان حرکت می‌کنیم و طرح سوال و استیضاح را در دستور کار قرار می‌دهیم. هنوز هم به این عهد پایبندم و هر لحظه ثابت شود شهردار از مسیر درست خارج شده سکوت نخواهم کرد.

یوسفی تصریح کرد: علت استیضاح شهردار ساری قطع دستان سودجویان و مافیای قدرت و دست رد زدن به درخواست‌های غیر قانونی بعضی از افراد است. ما نیز قطعا اگر افرادی بخواهند منافع مردم را زیر پا بگذارند ساکت نمی‌مانیم.

ایرجی: استیضاح باید قانع‌کننده باشد

شهرام ایرجی دیگر عضو شورای شهر ساری نیز با بیان این‌که طرح سوال و استیضاح وظیفه شوراست، اظهار کرد: از روزی که در شورای ششم شهردار را انتخاب کردیم یک روز را ندیدم فضا آرام‌ پیش برود. در حالی که همه باید کمک کنیم فضای شهر از التهاب دور باشد.

وی افزود: اگر وارد مسیر استیضاح شویم و هدفی نداشته باشیم شهر زیان می بیند. استیضاح باید قانع‌کننده و در چارچوب باشد. هدف استیضاح خیر و صلاح شهر باشد، نه مسائل شخصی.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: باید ببینیم ۱۱ ماه پیش چه شهرداری و شورایی را تحویل گرفتیم؟ شهرداری‌ای که برنامه و ثبات مدیریت نداشت و در اجرای پروژه‌ها فشل بود، شورایی که منحل شده بود. در آن شرایط مدیریت شهری را تحویل گرفتیم و باید نگاه‌مان تنش‌زدایی باشد.

احمدی: درخواست سه عضو منتقد درست بود

حسن احمدی یکی دیگر از اعضای شورای ششم ساری هم پیش از اظهارات شهردار نکاتی را به عنوان یک منتقدِ موافق مطرح کرد و درباره درخواست سه طراح استیضاح نیز گفت: به نظر می‌آید چون نام مهمانان هیات همراه شهردار در دستورکار جلسه نبود حرف منتقدان درست بود. البته قانون به طور شفاف در این زمینه توضیحی نداده و در نهایت اداره جلسه با رئیس شوراست. اما در چنین شرایطی معمولا قانون تفسیر به رأی می‌شود.

وی افزود: ای کاش شرایط طوری بود که سه همکار منتقد نیز در جلسه حضور داشتند و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند تا شبهات برطرف شود.

عضو شورای ششم ساری خاطرنشان کرد: من با استیضاح موافق نیستم، اما نقدهایی به عنوان عضو شورا و همچنین کارمند شهرداری به عملکرد این نهاد دارم. نقدهای ما هم دلسوزانه است.

احمدی در ادامه اظهاراتش نکاتی را درباره لزوم برنامه‌ داشتن شهرداری در چشم‌انداز مدیریتی مطرح کرد.

وی همچنین خواستار جلوگیری شهردار از برخی دخالت‌های گروهی از مدیران شهرداری که از آن‌ها با عنوان «طبقه سوم شهرداری» یاد کرد در مسائل مدیریتی سایر واحدها شد.

عضو شورای شهر ساری در عین حال طالبی را مدیری باتجربه توصیف کرد که می‌تواند شهر را رو به جلو حرکت دهد و گفت: واقعیت این است که شهردار ساری شدن کار دشواری است و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید. در چنین شرایطی باید همت کنیم که در کنار هم شهر را به درستی مدیریت کنیم.

علی عاشقان و سید افشین راسخ دو عضو دیگر حاضر در جلسه نیز دیدگاه‌ها و برخی پیشنهادهای خود به شهردار را بیان کردند و خواستار افزایش همدلی برای مدیریت شهر ساری و حفظ آرامش فضای مدیریتی شهر شدند.

حضور شهردار در جایگاه پاسخگویی

پس از اظهارات اعضای شورای شهر ساری، جواد طالبی به ۱۲ پرسش مطرح شده توسط سه عضو منتقد پاسخ داد.

وی پیش از آغاز اظهارات خود محل حضورش در صحن را تغییر داد و با نشستن روی یک صندلی در انتهای میز صحن شورا اظهار کرد: با توجه به تذکر آقای بخشی مبنی بر این که شهردار باید در مقام پاسخگو در انتهای جلسه حضور یابد از این موضوع تمکین می‌کنم تا ذهنیتی بابت حضورم در کنار هیات رئیسه وجود نداشته باشد.

طالبی در بخشی از اظهاراتش گفت: خوشحالم در شهر ما بحث استیضاح مطرح شد. چون نشان‌دهنده برقرار بودن مردمسالاری در کشور است و حکومت مردم را نشان می‌دهد. این یعنی هیچ کس با کسی برای منافع مردم تعارف ندارد.

وی از دغدغه سه عضو منتقد و همکاران و همراهانش در شورا قدردانی کرد و گفت: با این که امروز وزیر کشور و معاون عمرانی ایشان به ساری سفر کردند و به رسم ادب با کسب اجازه از استاندار باید به استقبال می‌رفتم و در جلسات مرتبط حضور می‌یافتم، اما به احترام درخواست نمایندگان مردم در شورای شهر ساری در این جلسه حضور یافتم تا اهمیت پاسخگو بودن به شورای شهر را اثبات کنم.

طالبی در ادامه نیز با خواندن پرسش‌های مطرح شده در غیاب طراحان پرسش‌ها، پاسخ‌های خود را مطرح کرد.

رأی‌گیری بدون حضور طراحان استیضاح

پس از پایان اظهارات شهردار ساری و خروج او و همراهانش از جلسه، شش عضو شورا طبق دستور جلسه برای استیضاح شهردار رأی‌گیری کردند. رأی‌گیری با نظر اعضا برای شفافیت کامل به صورت کتبی و علنی برگزار شد که هر شش عضو با برکناری جواد طالبی از مسئولیت شهرداری مخالفت کردند.

پرونده برکناری شهردار ساری سه‌شنبه هفته گذشته و در سی‌وپنجمین جلسه شورای شهر مرکز استان با طرح پرسش از شهردار و حضور نیافتن او در صحن شورا دوباره به جریان افتاد و پس از آن نیز درخواست استیضاح جواد طالبی با امضای سه عضو شورا یعنی سید ذوالفقار شریفی، سبحان بخشی و میررحمان میرشجاعی اعلام وصول شد.

در شرایطی که پرسش‌های دو عضو منتقد شورای شهر ساری روز ۲ تیر به شهردار ابلاغ شده بود و طبق مقررات شهردار ۱۰ روز پس از دریافت پرسش از رئیس شورای شهر فرصت داشت که برای پاسخ به این پرسش‌ها در صحن شورا حضور یابد، جواد طالبی در این جلسه حضور نیافت و همین موضوع میل و انگیزه مخالفان شهردار برای از سرگیری پرونده برکناری او را تقویت کرد.

یکی از دو دستور جلسه نشست سی‌وپنجم شورای شهر ساری نیز حضور شهردار در صحن برای پاسخگویی به پرسش‌های سبحان بخشی و میررحمان میرشجاعی بود. اما حضور نیافتن شهردار ساری در جلسه سی‌وپنجم بهانه‌ای شد تا سبحان بخشی نایب‌رئیس شورای شهر که از مدت‌ها پیش به دنبال استیضاح و برکناری جواد طالبی بود، در خواست استیضاح را که با ۱۲ بند آماده کرده بود در این جلسه به رئیس شورای شهر تحویل دهد.

ماجرای برکناری جواد طالبی از شهرداری ساری پاییز و زمستان پارسال نیز به دلیل دوری چهار ماهه او از شهرداری پس از جراحی قلب باز به طور جدی به جریان افتاده بود. حتی دوم اسفند در بیست‌وسومین جلسه این شورا که در غیاب رئیس شورا و با ریاست سبحان بخشی برگزار شده بود، جواد طالبی برکنار و مصطفی احمدی فولادی به عنوان سرپرست معرفی شده بود اما این انتخاب کمتر از ۲۴ ساعت دوام آورد. سوم اسفند رئیس شورای اسلامی شهر ساری حکم سرپرستی مصطفی احمدی فولادی به عنوان سرپرست شهرداری ساری را کان‌لم یکن اعلام کرد و از جواد طالبی که در نشست روز گذشته شورای شهر با رای پنج عضو برکنار شده بود خواست تا در جایگاه شهردار حضور داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *