دسته‌ها
آرشیو

مراسم بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان در بهزیستی مازندران

مراسم بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان با حضور علی رجبی وندچالی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران، فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران،حامد اسمعیلی مشاور استاندار در امور معلولین ،کهنسال مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، کریمی دادستان مرکز استان ، آهنگران معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی و جمعی از ناشنوایان و کم شنوایان استان در ساری برگزار شد.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع: خزرنما

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ دکتر فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی مازندران شعار امسال هفته ناشنوایان را ” پیش بسوی جوامعی با مشارکت همه ” دانست و گفت: هفته و روز جهانی ناشنوایان فرصت مغتنمی است تا توجه عموم مردم و مسوولین نسبت به نیازهای ناشنوایان و احقاق حقوق آنان جلب شود.

وی شناسایی مشکلات و موانع در زندگی روزانه و رفع آنان، فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد جامعه را از جمله مطالبات افراد دارای معلولیت عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت باید آحاد جامعه، مراکز غیر دولتی، دستگاه ‏های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت ارزیابی و نظارت صحیح بر حسن اجرای این قوانین همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه 8304 ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش بهزیستی مازندران قراردارند، ادامه داد: از این تعداد 1014 نفر خفیف، 2298نفر متوسط، 2846 نفر شدید و2143 نفر دارای ناشنوایی خیلی شدید هستند.

دکتر بریمانی خاطرنشان کرد : آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است و میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

وی با بیان اینکه از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است، گفت: طبق مطالعات متعدد در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از 3 ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب استفاده کند می تواند به مهارتهای گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه باید به دوره طلایی کودک برای شنوایی توجه کرد، افزود: در سال گذشته  26213 نوزاد و شیرخوار در 30 مرکز غربالگری شنوایی ( بیمارستان، مرکز بهداشت، کلینیک های شنوایی سنجی ) تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

دکتر بریمانی با بیان اینکه در سال گذشته 90 درصد نوزادان غربالگری شنوایی شدند، ادامه داد: در طرح غربالگری شنوایی نوزادان 55 نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد 30 نوزاد سمعک دریافت و 25 شیرخوار جهت اقدامات طبی و جراحی به مراکز درمانی معرفی شدند.

وی پرداخت هزینه کاشت حلزون برای کودکان دچار اختلال شنوایی از خانواده های نیازمند را یکی از اقدامات بهزیستی مازندران دانست و گفت: هیچ یک از کودکانی مازندرانی دارای مشکل ناشنوایی و کم‌شنوایی از خانواده های نیازمند پشت نوبت برای کاشت حلزون قرار نمی گیرند و اداره کل بهزیستی استان هزینه درمان این افراد را پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی مازندران بر آزمایش غربالگری ژنتیک تاکید کرد و افزود: 50 درصد علت ناشنوایی ژنتیک، ۲۵ درصد ناشناخته و ۲۵ درصد سایر موارد مانند (زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسایل هنگام زایمان و…) می باشد.

دکتربریمانی مداخلات توانبخشی شنوایی را شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک ، تربیت شنوایی، گفتار درمانی وکاشت حلزون  دانست و ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 13میلیارد ریال اعتبار به تهیه وسایل کمک توانبخشی تخصیص پیدا کرد و در حال حاضر 900 عدد سمعک ، 1600 حلقه باطری سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری تهیه شده است.

وی ادامه داد: امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارایه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارایه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارایه خدمات توانبخشی پس از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگری متخصص و متعهد برای کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده آنان است.

مدیرکل بهزیستی مازندران اعزام و تربیت مدرسین و مترجم زبان اشاره در سال گذشته تصویب و به استان ها ابلاغ شد، گفت: تا پایان سال جاری 200 نفر به عنوان مترجم زبان اشاره، تربیت و در ادارات مختلف بکارگیری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *