دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم تقدیر از محیط بانان نمونه استان مازندران

تقدیر از محیط بانان ملی و استانی و شهرستانی اداره کل محیط زیست مازندران باحضور استاندار و فرمانده حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

مراسم تقدیر از محیط‌بانان نمونه استان مازندران با حضور استاندار، فرمانده یگان حفاظت کشور و معاون عمرانی استاندار، همچنین مدیرکل و معاونان وی در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

آوای خزر – آزاده بابانژاد: سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در جمع محیط‌بانان مازندران با تبریک هفته محیط زیست به حافظان طبیعت، انسان و انسانیت، اظهار داشت: شاید امروزه جان حیوانات و پرندگان در دشت، دریا، جنگل و کوه بسته به تلاش شماست و لباس مقدس شما نیز باید مورد احترام ویژه جامعه باشد.

او ادامه داد: در درجه نخست، آن‌هایی که این لباس را به تن دارند در صیانت از آن کوشا باشند و مبادا از محیط‌بانان آسیبی به قداست این لباس برسد، اکثریت مطلق مردم قدردان شمایند و می‌دانند اگر امروز وجود شما نبود، اثری از محیط زیست نبود.

استاندار مازندران با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی در دنیا منقرض شده است، گفت: امروز در دنیا خیلی از افرادی که با ظاهر فریبنده داعیه‌دار حفاظت از محیط زیست هستند، اما باید بدانند که مردم مازندران شاخص‌های محیط زیست را رعایت می‌کنند.

حسینی‌پور با اشاره به تلاش محیط‌بانان در سرمای زیر سی درجه و گرمای بالای پنجاه درجه، اظهار داشت: محیط زیست وظیفه خطیری دارد و شما محیط‌بانان نماد احترام به محیط زیست هستید که ایثارگری می‌کنید.

او بیان کرد: محیط‌بانانی که از جان خود گذشته و از حیات وحش و طبیعت دفاع می‌کنند، می‌دانند که لقب “ضامن آهو” از آن امام رئوفی است که در برابرش سر تعظیم فرود می‌آوریم و آن‌ها پس از ایشان شایسته‌ی این نام هستند.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه کار در محیط زیست نیازمند سیاستگذاری، فهم، درایت و آینده‌نگری است، گفت:، اما بعضا به دلیل عدم شناخت نسبت به این سازمان شاهد ناملایماتی هستیم، اما محیطبانان با صبوری و ایستادگی و با نگاه منعطفانه به ماموریت‌های مهم خود می‌پردازند.

او با اشاره به جان‌فشانی‌های محیط‌بانان بیان کرد: آن‌هایی که به روی محیط‌بان اسلحه می‌کشند خوی درندگی دارند و جنایتکار هستند.

حسینی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه صنعت و عصر تکنولوژی و انفجار اطلاعات در دنیا، گفت: محیط زیست همسو با این پیشرفت‌ها خود را به‌روز کرد و اگر قرار باشد همچنان با سنت‌های پیشین به فعالیت خود ادامه دهد، تعارضاتی ایجاد خواهد شد. (چرخ محیط زیست و صنعت با هم بچرخد)

او معتقد است که توسعه برای برخی جوامع مجاز و برای برخی دیگر غیرمجاز است، اما تلاش محیط زیست ایران توانست آبرو و عزت کشورمان را در جوامع بین‌المللی حفظ کند.

استاندار مازندران خواستار تعامل تنگاتنگ بین صنعت و محیط زیست، کشاورزی و محیط زیست و گردشگری و محیط زیست شد و اعلام کرد: از زمان مدیریت کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران تاکنون، اقدامات خوبی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی صورت گرفته است.

او تصریح کرد: اگر قرار باشد به بهانه محیط زیست از توسعه دور باشیم، این پذیرفتنی نیست بلکه باید با حفظ ملزومات محیط زیستی به توسعه اندیشید.

حسینی‌پور تاکید کرد: در محیط زیست، فرهنگی را ایجاد خواهیم کرد که توسعه را در کنار محیط زیست داشته باشیم و متناسب با همین شرایط وضعیت خود را ارتقا ببخشیم تا جوانان بیکار استان -که ۹۰ درصد آن‌ها لیسانس و بالاتر هستند- مشغول کار شوند.

استاندار مازندران امکانات فعلی در استان را شایسته محیط‌زیست ندانست و خواستار ورود روش‌ها، فنون و تجهیزات لازم در این مجموعه حفاظتی و نظارتی شد.

او همچنین تاکید کرد که محیط زیست باید پیوست تمامی مراکز صنعتی و پیشران توسعه باشد.

استاندار مازندران به مناسبت روز محیط‌بان اعلام کرد: مبلغ دو میلیون تومان به تمامی محیط‌بانان استان تقدیم می‌شود.

در این مراسم، سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست که حامل سلام علی سلاجقه رئیس این سازمان به استاندار و مجموعه حفاظت محیط زیست مازندران بود، اعلام کرد: نیمی از پرسنل سازمان یعنی محیط‌بانان در بخش اجرا و عملیات هستند و تا کنون ۱۵۰ محیطبان کشور شهید و ۳۷۴ نفر آن‌ها جانباز شدند.

او با بیان اینکه ۶۳۰ محیط‌بان در کشور از ۱۹ میلیون هکتار مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست صیانت می‌کنند، از سختی کار محیط‌بانان گفت که به صورت ۲۴ – ۲۴ ساعت فعالیت دارند و در حالیکه ۱۷۶ ساعت موظفی دارند، اما ۱۸۶ ساعت فعالیت می‌کنند، این یعنی ۱۴۰ تا ۱۵۰ ساعت را با فداکاری و ایثار مشغول خدمت هستند.

محبت‌خانی ادامه داد: به دنبال این هستیم که ساعت کار محیط‌بانان را به ۱۲ – ۲۴ تقلیل دهیم، همچنین مابه‌التفاوت خدمت آن‌ها که حق‌الناس است را نیز باید به آن‌ها پرداخت کنیم.

او در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اینکه سختی کار فرماندهان یگان چه هنگامی اعمال می‌شود، اظهار داشت: این موضوع از درخواست‌های مکرر است و انشاالله با تامین اعتبار در سالجاری بتوانیم آن را اعمال کنیم.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به افزایش تجهیزات و نیروی انسانی در این سازمان طی سالجاری و گذشته بیان کرد: امسال ۳۰۰ نیروی انسانی جدید وارد سازمان می‌شوند، همچنین در بخش تجهیزاتی نیز ۱۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان خودرویی محیط زیست افزوده خواهد شد.

عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست نیز در سخنانی به بیان بخشی از عملکرد‌های این اداره‌کل پرداخت که پیشتر در نشست خبری و همچنین سخنان پیش از خطبه نماز جمعه هفته گذشته عنوان شده بود.

او یادآور شد: ۱۱ منطقه حفاظت شده، ۵ پناهگاه حیات وحش، ۲ پارک ملی، ۲ اثر طبیعی ملی، ۹ منطقه شکارممنوع، ۳ رودخانه حفاظت شده و ۲ تالاب بین‌المللی و ۲۱ منطقه تحت مدیریت به وسعت ۵۱۰ هزار هکتار را با ۵۰ درصد تنوع زیستی گیاهی و جانوری در مازندران داریم.

موافقت با طرح طبیعت‌گردی در میانکاله توسط یکی از بومیان، خرید تجهیزات اطفای حریق، خودرویی و موتوری برای میانکاله، راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق در میانکاله، خرید امکانات انفرادی و ایمنی برای محیطبانان، خریداری ۵ کانکس محیطبانی برای مناطق کوهستانی و مرتفع، فنس‌کشی پناهگاه حیات وحش سمسکنده، و بستن بازار مرکزی پرنده‌فروشی در فریدونکنار ازجمله مواردی بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به عنوان عملکرد این اداره‌کل از زمان حضورش تاکنون اعلام کرد.

محیطبان حمیدرضا درویش متولی شعری در وصف محیطبان و محیط زیست سروده خودش را تقدیم حضار کرد.

محیطبان محمود تقی‌پور فرمانده یگان حفاظت پناهگاه حیات وحش میانکاله، و محیطبان مهدی کیایی فرمانده یگان حفاظت البرز مرکزی – نوشهر به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود ازجمله کمبود نیروی انسانی و تجهیزات خودرویی، ساخت وس از‌های غیرمجاز، توجه به سلامت روح و جسم محیطبانان، افزایش جیره غذایی و تبدیل وضعیت همکارانشان، پرداختند.  

در پایان مراسم، از محیط‌بانان نمونه ملی، استانی و شهرستانی قدردانی شد. محیط بان علی اکبر ایمانی نیز که یکی از محیطبانان ملی بود و روز گذشته با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مورد تجلیل قرار گرفت، در این مراسم نیز تقدیر شد.

جهان‌پهلوان قاسم رضایی نیز حکم همیار محیط‌بان را دریافت کرد. استاندار مازندران نیز که با لباس محیط‌بانی در جلسه حاضر شده بود، اعلام کرد که محیط‌بان افتخاری محیط زیست است.

لازم به ذکر است علی اکبر ایمانی از(سوادکوه) به عنوان محیط بان ملی و محیط بانان: حسین افگانه (بابل)، احمد ابراهیمی کیاسری(کیاسر)، مجتبی علیزاده نجار(فریدونکنار)  و ابوالفضل رهبری زاده(چالوس)  به عنوان محیط بان نمونه کشوری از محیط زیست استان مازندران معرفی و تقدیر شدند.

 

یک پاسخ به «مراسم تقدیر از محیط بانان نمونه استان مازندران»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *