دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

نخستین نمایشگاه هنرمندان مازندران در قزاقستان

برای نخستین بار نمایشگاهی از آثار هنرهای تجسمی تولید شده حوزه هنری مازندران در دانشگاه یسه‌نوف کاسپین قزاقستان برپا شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

مهدی معصومی گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت دیپلماسی فرهنگی در روابط کشورها بویژه کشورهای همسایه و همچنین قرار داشتن در سال ۲۰۲۲ که ساری و مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده‌اند، حوزه هنری مازندران در راستای رسالت‌های فرهنگی و هنری‌اش اقدام به برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان استان در کشور قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اکو کرد.

این مسئول افزود: در این نمایشگاه که با هدف معرفی فرهنگ، آداب و سنن مازندران در دانشگاه یسه‌نوف کاسپین شهر بندری آکتائو و با استقبال بسیار خوب مقامات محلی آکتائو و هنردوستان این شهر دیروز –دوشنبه- گشایش یافت، ۷۱ اثر از تولیدات ۴۰ هنرمند هنرهای تجسمی که با حوزه هنری مازندران همکاری دارند به نمایش در آمده و تا ۲۸ اسفند در معرض دید مخاطبان، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه قرار دارد.

به گفته وی در این نمایشگاه آثاری از رشته‌های نگارگری، خوشنویسی با موضوع فرهنگ و ادب مازندران و اشعار علامه حسن‌زاده آملی به عنوان یکی از مفاخر جهان اسلام وعکس باموضوع فرهنگ، آداب، آیین، معماری و مناظر مازندران از مجموعه کتاب عکس سامون در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته و در کنار این آثار بخشی از پوشش محلی و ابزار و ادوات سنتی زندگی مردم مازندران نیز به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه شامل ۲۰اثر خوشنویسی و نگارگری، ۲۳ اثر عکس و ۲۸ اثر صنایع دستی به ارزش حدودی ۱۴۳میلیون تومان است. در بین آثار نیز تولیداتی از هنرمندان و استادانی همچون صادق گنجوی(نگارگر) حجت‌الاسلام سید احمد شفیعی مازندرانی، عبدالرضا اتحاد، سید پیام غضنفری، سید مرتضی جعفری(خوشنویسی) و هنرمندان دیگری از استان دیده می‌شود. ضمن این که بخشی از پوشش مازندران در قالب عروسک‌های تولید شده توسط خانم مهرناز مشرفی عروسک‌ساز مازندرانی در این نمایشگاه عرضه شد.

رئیس حوزه هنری مازندران با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی در روابط کشورها و نقش آن در معرفی ارزش‌های فرهنگی جوامع، تصریح کرد: با تمام مرزبندی‌های موجود، اشتراکات یا نزدیکی‌های فرهنگی در برخی زمینه‌ها با کشورهای حوزه دریای خزر باعث شده مسأله فرهنگ و آیین و مؤلفه‌های زیست‌بوم برای دیگر کشورها امری جذاب و قابل توجه باشد. دانشگاه یسه‌نوف کاسپین محل حضور فرهنگ‌پژوهان و محققانی است که مخاطبان این نمایشگاه هستند.

معصومی گرجی خاطرنشان کرد: حوزه هنری مازندران در سند جدید تحول خود، به عنوان پرچمدار هنر آیینی و سبک زندگی، مأموریت‌های مشخصی در این زمینه‌ها با رویکرد تولید و فعالیت‌های فرهنگی هنری دارد و این نمایشگاه فرصتی در عرصه بین‌المللی است تا بتوانیم به معرفی این فرهنگ غنی پر از حماسه و پهلوانی، سختکوشی و معتقد بپردازیم.

وی افزود: رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ و انتخاب مازندران و ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نیز بهانه‌ای است که این ارتباط فرهنگی با همسایگان که اشتراکات فرهنگی متعددی با آن‌ها داریم را تقویت کنیم. حوزه هنری مازندران در تلاش است که با استمرار این برنامه‌ها و تقویت روابط فرهنگی بین کشورها، نقش مهم خود در زمینه دیپلماسی فرهنگی و معرفی ارزش‌های فرهنگی جامعه مازندران را ادا کند.

رئیس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه تفکر و آرمان‌های انقلاب و اسلام را می‌توان با زبان هنر عرضه کرد، افزود: در آثار ارائه شده برای نمایشگاه آکتائو موارد فرهنگی همچون قیام عاشورا، آداب محرم و آیین‌های مازندرانی‌ها در عزاداری سیدالشهدا(ع)، بوم و طبیعت، جغرافیا، معماری و سایر عناصر فرهنگی استان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

معصومی گرجی گفت: برای برپایی این نمایشگاه رایزنی‌های لازم با سفارت ایران در قزاقستان و دکتر حبیب‌الله ملکوتی‌فر سرکنسول ایران در آکتائو انجام شد و نمایشگاه از امروز به مدت پنج روز در دانشگاه یسه‌نوف کاسپین در شهر بندری آکتائو برپا خواهد بود. امیدوارم بتوانیم این برنامه‌ها را در سایر کشورهای همسایه نیز برگزار کنیم و در استان نیز میزبان نمایشگاه‌های هنری هنرمندان کشورهای همسایه باشیم.

این نمایشگاه از آثار هنرهای تجسمی هنرمندان حوزه هنری مازندران بخشی از دومین جشن بزرگ نوروز سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آکتائو است که با همکاری دانشگاه یسه‌نوف قزاقستان برگزار شد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است روز ۱۸ مارس -آخرین روز نمایشگاه- برنامه دیگری از سوی دانشگاه یسه‌نوف با همکاری سرکنسولگری ایران و مشارکت کنسولگری‌های ازبکستان، آذربایجان و ترکمنستان در همین دانشگاه برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *