دسته‌ها
آرشیو

 نشست خبری سرپرست ستاد فهمای مازندران

نشست خبری حجت الاسلام «رجب نعمتی»  ویژه طرح اوقات فراغت و چهارمین رویداد ملی فهما در ساری برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

به گزارش شبستان ، حجت الاسلام «رجب نعمتی»  در نشست خبری ویژه طرح اوقات فراغت و چهارمین رویداد ملی فهما از آغاز طرح اوقات فراغت مساجد استان مازندران با عنوان آسمانی ها با شعار«مسجد شور بندگی؛ نشاط زندگی» خبر داد و اظهار کرد: این طرح با هدف جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، ترویج سبک زندگی دینی در سطح هزار و ۱۹۸ کانون فرهنگی هنری مساجد دیار علویان برگزار خواهد شد.

سرپرست ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با بیان اینکه خداوند متعال را شاکریم پس از وقفه ای حدود ۳سال طرح اوقات فراغت تابستان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به صورت حضوری در سطح مساجد استان درحال اجراست،‌گفت: امسال با هدف تقدیر از فعالان اوقات فراغت، قبل از ایام اربعین سیدالشهدا(ع) اردوی متمرکز را از سراسر استان با حضور۵۰۰فعال طرح اوقات فراغت در اردگاه شهدای خرماکلا خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برنامه های کانون های مساجد در دو بخش عمومی و تخصصی در سطح مساجد استان برگزار می شود و برخی از برنامه ها روتین و در مناسبت های ملی و مذهبی برگزار می شود، افزود: فعل حضور کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی از این حیث است که برنامه ها از حالت روتین و مناسبتی به سمت و سوی تخصصی شدن برود.

حجت الاسلام نعمتی یادآورشد: در دوران همه گیری کرونا اعضای کانون های مساجد استان به واسطه سامانه بچه های مسجد با قوت درحال انجام فعالیت های متعدد در بخش های فرهنگی، قرآنی، کتابخانه ای و… بوده اند و این فعالیت ها همچنان تداوم دارند.

وی در بخش دیگر سخنانش به طرح های ملی فهما با ۴۸آیتم در رشته های مختلف برای احیای کارکردهای مساجد اشاره کرد و افزود: این طرح ها در بستر مجازی اجرایی شد و کانون های مساجد مازندران تاکنون در رواق های کتاب، فیلم، کارآفرینی، چندرسانه ای، فضای مجازی، نماز و … افتخاراتی را از آن خود کردند.

حجت الاسلام نعمتی با اشاره به فعالیت ۴۲۹کتابخانه عمومی در کانون های مساجد مازندران، اظهار کرد: از این تعداد ۳۲۷کتابخانه به صورت مخزن دار فعالیت می کنند.

وی با اشاره به دغدغه رهبری درحوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی و اهمیت فعالیت کتابخانه ای در مساجد شهری و روستایی به ویژه مناطق کم برخوردار با هدف تحقق دغدغه های معظم له، عنوان کرد: همچنین تعداد۱۰۲کتابخانه از کتابخانه های مساجد استان در شمار کتابخانه های باز قرار دارند.

حجت الاسلام نعمتی با بیان اینکه صدای کتاب، فهرست نویسی کتاب و شنبه های کتاب از برنامه های شاخص کتابخانه های مساجد در بحث فهما است، یادآورشد: در این بخش خواندن کامل یک فصل از کتاب توسط کاربر  مورد نظر است و هر فرد با ورود به سامانه بچه های مسجد و انتخاب فایل فصل مورد نظر از کتاب، فایل را با رعایت اصول فن بیان، وضوح  و طنین صدا و بدون صدای زمینه خوانش و مجدد بارگذاری می کند و پس از تایید ستادفهمای استان امتیاز این بخش به کانون شرکت کننده در این طرح داده می شود.
 وی در مورد فعالیت در بحث فهرست نویسی کتاب از سوی کانون های مساجد استان، افزود: این بخش در راستای یکپارچه سازی کتابخانه های مساجد و راه اندازی نرم افزار کتابخانه ای تحت وب در سامانه بچه های مسجد، تهیه و در دسترس کانون های مساجد قرار داده شد که می تواند برای کانون ها ذیل رواق کتاب امتیاز آور باشد.
 حجت الاسلام نعمتی قرا با بیان اینکه طرح ملی شنبه های کتاب مساجد نیز با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، در راستای تقویت فعالیت های مردمی خودجوش در این حوزه در مساجد سراسر کشور به ویژه استان مازندران در حال برگزاری است، گفت:  این طرح که مخاطبین آن اعضای کانون ها و کتابخانه های مساجد، نمازگزاران و عموم مردم می باشد شنبه های هرهفته در سطح فضای حقیقی و مجازی با هشتک شنبه های کتاب مساجد در 3مرحله انتخاب، معرفی و انس با کتاب  برگزار می شود.مدیر کانون می تواند گزارش هفتگی اجرای طرح شنبه های کتاب مساجد را در سامانه بچه های مسجد بارگذاری نماید.
 سرپرست ستاد فهمای مازندران بابیان اینکه امنیت و آسایش  کشور را مدیون خون پاک شهدا هستیم، افزود: طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» با محوریت تجدید میثاق با شهدا و تکریم خانواده های معظم شهدا و دلجویی از خانواده معظم آن‌ها در سطح مساجد برگزار می شود.

وی به اجرای تئاتر بچه های مساجد در مناطق آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: همچنین گروه شمیم از کانون فرهنگی هنری شهید مطهری بابل به مرحله کشوری جشنواره تئاتر بچه های مسجد راه یافت.


حجت الاسلام نعمتی با بیان اینکه سال گذشته اعضای کانون فرهنگی هنری اخلاص مسجد امیرالمومنین(ع) شهرستان قائم شهر نرم افزار قرآنی تولید کردند، اظهار کرد: سیاستگذاران باید این نخبه های مسجدی را شناسایی و حمایت کنند چرا که برای پیشبرد اهداف انقلاب بچه های مسجد خودجوش و آتش باختیار کار می کنند.


وی با بیان تعدادی از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همانند کانون شهید علی گرائیلی خرماکلا شهرستان قائم شهر در حوزه کارآفرینی فعالیت دارند، تصریح کرد: رواق کارآفرینی طرح ملی فهما مورد توجه کانون های مساجد استان قرار دارد و درحال حاضر طرح کارآفرینی کانون شهید علی گرائیلی خرماکلا در شهرستان بابل و ساری درحال پیاده سازی است .


حجت الاسلام نعمتی همچنین به اقدامات کانون فرهنگی هنری اسوه شهرستان بابل اشاره و بیان کرد: این کانون با طرح پیوند مدرسه، مسجد درصدد تربیت نیروی انسانی متعهد به ارزش های انقلاب است و  تلاش داریم این طرح در سایر شهرستان ها اجرایی شود.


وی اذعان کرد: فعالیت های ورزشی در کانون ها مورد استقبال همگان قرار می گیرد و به جهت اعتباری در تنگنا قرار داریم و اعتبارات ستاد استان جوابگوی برگزاری فعالیت های ورزشی تمانی مساجد استان نیست .


حجت الاسلام نعمتی بیان کرد: برنامه های اوقات فراغت مساجد برای تمامی اقشار جامعه دیده شده و نوجوانان و جوانان برای نام نویسی در این دوره ها هیچ محدودیتی ندارند .

وی به اوضاع نابسامان بی حجابی در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری ذیل رواق دانش از شبستان فرهنگ در سامانه بچه های مسجدبه عنوان سفیران اجتماعی بحث آموزش و پیشگیری را در زمینه های عفاف و حجاب و… دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *