دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

نشست خبری استاندار مازندران به مناسبت هفته دولت

نشست خبری سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران به مناسبت آغاز هفته دولت در سالن همایش صدا و سیمای مرکز تبرستان برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

سید محمود حسینی‌پور به مناسبت آغاز هفته دولت در جمع خبرنگاران مرکز استان مازندران حاضر شد.

این نشست خبری  با تغییر در محل برگزاری از استانداری برای نخستین بار در ساختمان همایش صدا و سیمای مازندران آغاز شده است.

به گزارش فارس ،در نشست خبری هفته دولت در استان مازندران معاونان استاندار حضور پیدا نکردند.

ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مازندران هم در جمع خبرنگاران در این نشست حاضر شده و همراه استاندار وارد سالن همایش صدا و سیمای مازندران شده است.

سید محمود حسینی‌پور در ابتدای صحبت‌های خویش اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور سرسپرده غربی‌ها نبوده بلکه با نگاهی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب داشته با استقلال و بدون توجه به خواسته‌های غرب و شرق در دنیا نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با اعلام اینکه شهیدان رجائی و باهنر به عنوان الگو از نظر اخلاص، کار و تلاش بودند،افزود: با وجود عمر کوتاه مدیریتی اثرگذاری بسیار مناسبی برای کشور داشتند.

استاندار مازندران ادامه داد: هفته دولت فرصتی برای ارزیابی فعالیت‌های دولت‌مردان در استان بوده که زمینه برای اصلاح نقد عملکردها به شکل صحیح در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران برآمده از دل ملت و در یک کلام عصاره فضائل ملت ایران بوده و گفتمان انقلاب برآمده از اندیشه امامین انقلاب، گفتمان عدالت و خدمت بوده و دولت مردمی خودش را وامدار گفتمان عدالت و خدمت در انقلاب اسلامی می‌داند.

حسینی‌پور اضافه کرد: در استان مازندران گفتمان عدالت و خدمت را برای مدیران ریل‌گذاری کردیم اما چه مقدار توانستیم در این مسیر موفق عمل کنیم نیاز به کار و تلاش دارد، جهت‌گیری و عملکرد مدیران در ذیل گفتمان دولت مردمی است.

پروژه پتروشیمی هیچ انحرافی ندارد

استاندار مازندران در ادامه نشست خبری با خبرنگاران به‌مناسبت گرامیداشت هفته دولت به سوالات اصحاب رسانه استان پاسخ داد و درباره پروژه پتروشیمی میانکاله اظهارنظر و تأکید کرد که این پروژه هیچ انحرافی ندارد و به نفع استان است.

وی در پاسخ به این سوال  یکی از خبرنگاران درباره اینکه نظرتان درباره رفتار مدیران رسانه‌گریز و نقدگزیر با رسانه‌ها چیست؟ اظهار کرد: این را باید خوب ریشه‌یابی کنیم، باید بیشتر تلاش کنیم که نقدهای ما نقدهای رشددهنده باشد، برخی‌ها رسانه‌نما بوده و اقدام به تخریب مدیران می‌کنند، همچنین آموزشی در بحث رسانه برای مدیران نداریم.

حسینی‌پور درباره فعال بودن کارگاه سد فینسک و عدم جلوگیری از توقف آن، گفت: قبلا توضیح دادیم فعلا قرار نیست هیج اقدامی صورت بگیرد، وجود تحرکاتی برای نمایش فعال بودن آن طبیعی است.

وی درباره وجود تغییرات مدیریتی در استان عنوان کرد: تغییر از شاخصه‌های مهم تحول است، تعدادی از مدیران را منصوب کردیم در ارزیابی‌ها ممکن است برخی‌ها از قطار مدیریت پیاده شوند که مفهومش صرفا عدم شایستگی نیست‌.

*برخی‌ها سبک نوشتند پتروشیمی میانکاله به نفع استان است

استاندار مازندران در پاسخ به این سوال که چرا اظهار نظر قطعی درباره احداث پالایشگاه پتروشیمی مازندران نداشتید؟ عنوان کرد: بارها اظهارنظر کردم که پتروشیمی حق مردم مازندران است اما مثل همین ماجرای منطقه آزاد است، یک نگاه غیرکارشناسی در این زمینه مطدح شده که اطلاعی نداریم پشتش چه جریانی است، هدفگذاری اولیه غلط بود، آنجا با میانکاله ۴ کیلومتر فاصله دارد که با قانون هزار متری محیط زیست منافات ندارد، به دستور رئیس جمهور گزارش‌های خوبی به نفع مازندران تهیه شد، انحرافی هم دیده نشد، سرمایه‌گذاری و اجرای این پروژه توسط آلمانی‌ها انجام خواهد شد اما یک عده موارد حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند و آنقدر سبک می‌نویسند که مشخص نیست چه جوابی دارند! الان به‌عنوان سرمایه اولیه ۲۰۰هزار میلیارد سرمایه وارد استان می‌شود و عایدات فراوانی خواهد داشت، ایجاد ۷هزار اشتغال برای استان کم نیست.

*منطقه آزاد تحول بزرگ اقتصادی در مازندران

وی در پاسخ به سوالی پیرامون بحث منطقه آزاد در استان، عنوان کرد: اگر منطقه آزاد تجاری راه‌اندازی شود تحول بزرگ اقتصادی در مازندران ایجاد خواهد شد، نقش رسانه‌ها در تبیین این مسئله موثر است، ما بازاری حدود ۳۵۰ هزار میلیارد دلاری را در این منطقه داریم، فقط روسیه ۲۹۰ هزار میلیارد دلار صادرات دارد، الان محوری‌ترین مزیت استان وجود سه بندر مهم است.

حسینی‌پور ادامه داد: چین با دو بندر توانست میزان مبادلات خودش را گسترده کند، محوریت کریدور شمال ـ جنوب را باید ریل‌گذاری کنیم، از امتیاز اتصال به شبکه رو ـ رو باید بهره بگیریم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین ریل‌گذاری گردشگری برای مازندران، با اشاره به صدور مجوزهای خوبی در حوزه گردشگری جنگلی و توسعه بومگردی، عنوان کرد: در حاضر بزرگ‌ترین پروژه شهر سلامت با ۴۰ میلیون دلار در غرب استان در حال اجراست که نیاز به ایجاد زیرساخت دارد، در ساری نیز پروژه ماهان در حال انجام است، مجوز دو کشتی کروز برای استفاده مردم از فضای دریا نیز کسب شد.

حسینی‌پور در پاسخ به گلایه یک خبرنگار از فرصت‌سوزی برای مازندران در حوزه ورزش فوتبال، اعلام کرد: مازندران تیم همیشه پیروز نساجی را دارد اما در قوانین فیفا یک سری مشکلاتی در فیفا به‌وجود آمد که اختصاص به ما ندارد.

*آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام

استاندار مازندران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه بیمارستان هزار و ۱۰۰ تختخوابی آیت‌الله طبرسی در ماهفروجک‌ ساری که ۱۵سال روی زمین مانده، گفت: در یک سال گذشته این پروژه بیشترین وقت ما را گرفته، الان ۸۰درصد پیشرفت دارد و پیگیر اتمام و افتتاح آن هستیم. 

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که ۷۳ ماه از افتتاح سد گلورد می‌گذرد و به‌خاطر ساخت یک پل هفت سال است که آبگیری از این سد انجام نمی‌شود و ۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای شرق استان منتظر رسیدن این آب هستند و تکلیف چیست؟ تصریح کرد: سد گلورد جزو افتخارات این دولت است، این پل زیباترین پل ایران خواهد شد، امیدواریم با اتمام این پروژه حداکثر تا سه ماه آینده براساس وعده پیمانکاران آماده بهره‌برداری است تا مشکل آب کشاورزی و شرب چند شهرستان برطرف شود، الان کارگران سه شیفت کاری در حال اجرای پروژه هستند، امسال افتخار این دولت این است که ما در یک بحران ۱۰۰درصدی آب بودیم اما با تدابیر ویژه نگذاشتیم ضربه‌ای به کشاورزان وارد شود، بودجه زیادی گذاشتیم و تلاش زیادی انجام شد.

حسینی‌پور در پاسخ به آخرین وضعیت پسماند مازندران، گفت: برای پسماند مازندران دولت مردمی سیزدهم بیشترین بودجه را گذاشت، پروژه نور را تمام کردیم، در پروژه ساری مشکلات حقوقی ایجاد شد ۹۹درصد کار سازه‌ای این نیروگاه به اتمام رسید و امیدواریم که راه‌اندازی شود.

*کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین شهر البسه در گلوگاه

استاندار مازندران در پاسخ به سوالی درباره تکلیف پروژه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد نه اینکه فقط افتتاح شود، از راه‌اندازی سامانه میزخلاق دهیاری‌ها در استان، تصویب ۸ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به ۹۷۷ طرح، افتتاح و بهره‌برداری هزار و ۹۹۴ طرح اقتصادی با ایجاد ۸هزار و ۷۳۴ فرصت شغلی از شروع دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۱، خبر داد.

وی افزود: همچنین هزار و ۱۸۵ پروژه افتتاحی با اعتباری با ۸ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان، کلنگ‌زنی ۲۱۲ پروژه با اعتبار ۷ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان در هفته دولت خواهیم داشت‌.

حسینی‌پور تاکید کرد: کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین شهر البسه در گلوگاه با زیربنای ۱۰۰ هکتاری در‌ گلوگاه در نظر گرفته شد که برای اشتغال تمام بانوان سراسر استان کافی است که این شهر مقصد گردشگری خواهد شد، همزمان اجرای طرح بزرگ کارخانه تولید اتوموبیل، کامیون و اتوبوس تمام برقی در منطقه بهشهر داریم.

استاندار مازندران یادآور شد: در غرب مازندران پروژه آزادراه چالوس به رامسر با حاده ۷۹ کیلومتری در تونل ۲۹ کیلومتری روی پل که به‌دلیل قیمت بالای زمین در غرب استان اینگونه تعریف شد همزمان هفت جزیره در دریا این پروژه را پشتیبانی می‌کند که شامل جزیره فرودگاهی، شهر سلامت، کاربری آی تی و غیره است، پروژه جاده هوشمند آزادراه و کنارگذر گلوگاه به رامسر در دستور کار قرار دارد.

*کاهش نرخ تورم مازندران به میزان ۱/۲درصد

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با رشد ۵درصدی اقتصادی در مازندران و تاثیر آن بر مهار تورم در استان، گفت: ما با افزایش میزان سرمایه‌گذاری در استان و ایجاد تغییراتی برای مقابله با بروکراسی اداری و افزایش بهره‌وری با کسب رتبه سوم در کشور در مسیر دشد اقتصادی استان که در این شرایط بعد از سال‌ها رکود بسیار سخت است توفیق داشتیم، همچنین احصای هزار و ۹۹۳ فرصت سرمایه‌گذاری در هفت ناحیه استان و برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش استانی بهره‌وری انجام شد.

حسینی‌پور اعلام کرد: نرخ بیکاری در بهار سال جاری در مازندران ۶/۹ درصد بود که ۱/۸ درصد کمتر از سال گذشته و ۱/۳ درصد کمتر از میانگین کشوری است، نرخ مشارکت اقتصادی بهار سال جاری ۴۶/۱ درصد که ۱/۲ بیش از گذشته و ۴/۹ بیشتر از نرخ کشوری است‌.

استاندار مازندران در ادامه عنوان کرد: طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم مازندران در تیر ماه ۱۴۰۲، ۴۶/۴ اعلام شد که ۱/۲ درصد کمتر از متوسط کشور در میان ۳۱ استان است و از نظر کاهش تورم رتبه ششم کشور را داریم، رشد اقتصادی ۴/۱۱ درصدی با برگزاری ۱۷ جلسه ستاد حلسه رشد عالی استان و ۱۷۰ مصوبه‌ای که در این ستاد داشتیم، محقق شد.

وی با اشاره به جزئیاتی از دستاوردهای اقتصادی و مولدسازی در مازندران، گفت: تاکنون تعداد ۱۴۰ واحد از ۱۹۲ واحد تملیکی تعیین و تکلیف و از تملک بانک‌های استان خارج شدند، احیا و افزایش ظرفیت ۲۱۳ واحد راکد به چرخه تولید در نتیجه ایجاد اشتغال به میزان هزار و ۳۲۴ نفر و تحقق ۱۱۲ درصدی در این بخش، تصویب ۹۶۴ مصوبه کارگروه تسهیل در قالب ۶۶جلسه با نگاه گره‌گشایی و رفع مشکلات واحدهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری در تولید آبزیان و غیره از جمله اقدامات موثر این حوزه بوده است.

حسینی‌پور با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۹۴ شرکت به ۱۲۹ شرکت در طول یک سال گذشته افزایش پیدا کرد که هدف‌گذاری ما تعداد هزار شرکت در استان است، خاطرنشان کرد: شروع مولدسازی از مازندران بود، ما روی پلاژهایی دست گذاشتیم که سال‌های سال در اختیار دستگاه‌ها بود باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، در حوزه گردشگری یکی از زیرساخت‌ها همین پلاژها هستند در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد.

*چه خبر از دیپلماسی؟ 

استاندار مازندران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دستاوردهای استان در حوزه دیپلماسی، اعلام کرد: ما در مازندران اولین استانی هستیم که فاینانس با چین را از آنِ خودمان کردیم، باوجود اینکه در این زمینه زیرساخت مناسبی نداریم و فرسوده‌ترین زیرساخت برق متعلق به مازندران است، ۴۸ پروژه مهم این فاینانس که بالای ۱۱ هزار میلیارد تومان آورده دارد‌ در حال انجام است، همچنین جذب ۱/۵میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۴۰ میلیون دلار انجام شد. 

وی همچنین تاکید کرد: در حوزه دیپلماسی سفر بلندپایه‌ای را به سه استان روسیه داشتیم و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی زیادی منعقد شد و ۱۲۰قلم کالا با برند مازندران در فروشگاه‌های روسیه به فروش خواهد رسید، صادات مازندران به میزان ۴۳۹هزار تن به ارزش ۱۰۱ میلیارد دلار انجام و با رشد ۲ درصدی همراه بود.

حسینی‌پور در پاسخ به بیانات یکی از خبرنگاران که حال مازندران خوب نیست، گرانی، تورم و مسئله معیشت! گفت: بله، ما هم اعتقادمان بر این است که بخشی از مردم در موضوع معیشتی تحت فشار هستند به‌خاطر همین هم دو دهک به حمایت‌شوندگان اضافه شدند، به‌واسطه افزایش جمعیت استان در پایان هفته‌ها و ایام تعطیلات مشکلاتی داریم که البته با تلاش مدیران شاهد بحران‌های خاصی باوجود این جمعیت نیستیم.

استاندار مازندران در پایان خواستار ایجاد تعامل با اصحاب رسانه و نقد منصفانه شد و اعلام کرد: چشم‌انداز ترسیم شده آینده رویکرد فعالیت دریا و جنگل‌محوری دارد که ایده اصلی برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *