دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

ویژه برنامه “رادیو روستا” در حوزه هنری مازندران

ویژه برنامه تاریخ شفاهی « رادیو روستا » با پرداختی همه جانبه به خوش سابقه ترین برنامه رادیویی مازندران  با نام « روستا در مازندران» برگزار شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، علاقمندان به رادیو و اصحاب رسانه، نشست تاریخ شفاهی رادیو روستا ( از منظر پیدایش، کارنامه و تاثیر) در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

دکتر اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات که از مهمانان مجازی این نشست بود درباره نقش رادیو در زندگی اجتماعی ( از بدو پیدایش) گفت و پس از آن به نقش رادیو در تحولات روستا پرداخت.

وی رادیو را به دلیل دسترسی آسان، پایین بودن هزینه تامین و همزمانی استفاده با کارهای روزمره یکی از پرکاربردترین رسانه ها ( بویژه در روستا)  برشمرد و افزود: برنامه هایی مانند روستا در مازندران به خاطر بخشهای مسابقه، پرسش و پاسخ، طرح ضرب و المثل، پرداختن به آداب و سنن و…  همواره یک طرفه نبوده و نقش تعاملی با شنوندگان خود داشته است.

همچنین محمد صالح ذاکری _دکترای زبانشناسی_ از دیگر سخنرانان این برنامه درباره آسیب های کاربرد زبان محلی در برنامه های صدا و سیما مواردی را مطرح ساخت.

وی که مقاله پژوهشی خود را به زبان مازندرانی ارائه کرد محورهایی همچون تاثیر رسانه بر زبان محلی، نگرش منفی به زبان محلی ، دلایل آن و نقش رسانه در این موضوع، مهمترین مشکل زبان مازندرانی،  دلایل  ورود واژه های قرضی به زبانها، تجربه های متفاوت در شبکه های استانی، چند تفاوت ساختاری مازندرانی با فارسی ، ترویج خرافات فرهنگی و زبانی و نحوه برخورد را طرح کرد.

در ادامه آتنا فلاحتی_ پژوهشگر_  درباره تاریخ شفاهی برنامه « روستا در مازندران » به ارائه بحث پرداخت و تنی چند از پیشکسوتان رادیو نیز در این برنامه به خاطره گویی پرداختند‌.

این برنامه از سری کارهای مرتبط با سند تحول و زیست بوم حوزه هنری مازندران از منظر تاریخ شفاهی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *