دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

پیش نشست کنگره “فرهنگ غدیر” در ساری

پیش نشست نخستین کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه در جهان با حضور آیت الله محمد حسن اختری عضو مجلس خبرگان رهبری ، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران ،سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، حجت الاسلام دکتر عباسعلی ابراهیمی مدیر ستاد اقامه نماز مازندران و دیگر مسولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

عکاس(ارسالی) منبع: پایگاه اطلاعرسانی استانداری و بهزیستی مازندران

سید محمود حسینی پور، مقام عالی دولت در مازندران در پیش کنگره راه های گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه، که با حضور آیت الله محمدی لایینی، نماینده ولی فقیه در مازندران و آیت الله اختری، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد، این اقدام فرهنگی مرتبط با دو میراث متعالی جهان تشیع را بسیار ارزشمند دانست و افزود: برای مازندارن غریب نیست که پیشگام این رویداد فاخر فرهنگی و معنوی که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد، باشد.

استاندار مازندران؛ تصریح کرد: با توجه به صبغه مازندران و دیار علویان در تاریخ پرشکوه اسلام و بعنوان استانی که به منشور غدیر پیامبر عظیم الشان ( ص ) لبیک گفت و اولین حکومت علویان را دایر کرد؛ بسیار در خور تحسین است که در چنین جایگاهی قرار بگیرد و برای گسترش رویداد دوران ساز جهان اسلام؛ واقعه غدیر و نشر و ترویج نهج البلاغه پیشقدم باشد.

حسینی پور، برگزاری این کنگره را مقدمه اقدامات پرافتخار دیگری در تداوم آن دانست و یادآور شد: ملت سرافراز ایران، افتخار دارد که برای نخستین بار با بنا نهادن نظام و حکومت اسلامی، منشور غدیر حضرت پیامبر (ص) را به اجرا گذاشته است.

وی ادامه داد: هیچ حکومتی را در تاریخ اسلام سراغ نداریم که به مثابه نظام اسلامی مستقر در ایران؛ با رهبر بزرگ دینی که در مکتب حضرت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) پرورش یافته، حکومت را با محتویات منشور غدیر رهبری و اجرا نماید.

استاندار با بیان این که تاثیرات وضعی حکومتی برآمده از محتویات منشور غدیر را بر جهان در طول بیش از 4 دهه اخیر شاهد هستیم، گفت: آن غدیری که در تاریخ اسلام متاسفانه مورد انحراف بدخواهان قرار گرفته و در اجرای منشور آن انحراف ایجاد شد، امروز با حکومت برگرفته از شاخص های غدیر، که توسط حضرت امام خمینی (ره) تاسیس و پیروز شد و با هدایت و تثبیت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی ) اجرایی شد که اثرات آن را در دنیا شاهدیم.

وی با بیان این که با مشاهده انقلاب و اثرات انقلاب اسلامی بر جهان معاصر در واقع اثرات منشور غدیر را خواهیم دید و هیچ نیازی به تبیین آن در مدار تاریخ نیست چرا که غدیر توسط حضرت روح الله تبیین و در جهان تنیده شد، اظهار داشت: منشور غدیر در واقع توسط ملت بزرگ و ولایتمدار ایران، حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در جهان اجرایی شد و نمی توان گفت که غدیر غریب و مهجور است.

استاندار با بیان این که جبهه بزرگ مقاومتی که توسط سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی، فرمانده میدانی منشور غدیر در این منطقه اجرایی شد، یکی از جلوه های درخشان اجرای این منشور است، گفت: امروز جمعیت کثیری از غدیریان در برابر جبهه کفار ایستاندند و جغرافیای سیاسی جهان را به سمت تغییر سوق دادند.

وی با اشاره به این که اینها اثرات غدیر و نهج البلاغه است، افزود: اگر امروز بتوانیم در کنگره غدیر همین منشور غدیر را بروزسانی کنیم و نقش انقلاب اسلامی ایران در اجرای غدیر تبیین کنیم؛ دیگر نیازی به تتبع در تاریخ در این خصوص نداریم.

حسینی پور با بیان این که منشور غدیر همواره در جهان معاصر در حال اجراست، یادآور شد: اینکه در امریکا شاهد دسته روی و عزاداری برای آقااباعبدالله الحسین (ع) هستیم از اثرات منشور غدیر است.

وی با اشاره به این که وقتی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند انقلاب اسلامی را باید به جهان صادر کنیم خیلی ها ناباورانه نگاه کردند، گفت: حال آن که منشور غدیر در قالب انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به جهان صادر شد. تمام شهدای ما بخاطر منشور غدیر به شهادت رسیدند. تمام حرکات و اقدامات حضرت امام و مقام معظم رهبری، اجرای منشور غدیر است. ما غدیر را اجرا کردیم.

استاندار تبیین اثرات انقلاب اسلامی در جهان معاصر را اجرای منشور غدیر دانست و ابراز کرد: امروز منشور غدیر به نقطه اوج خود نزدیک شد. آن نقطه ای که تمام جهان منتظر آن هستند. آن نقطه ای که دجال و کفار جهان خود را برای مقابله با آن آماده کردند. اتصال مسیر غدیر به ظهور صاحب الامر آن نقطه درخشان است.

وی افزود: ملت ایران و مردم مازندران با تقدیم شهیدان والامقام، منشور غدیر را اجرایی کردند و منشور غدیر دیگر در غربت نیست. تشیع دیگر در غربت نیست. تشیع امروز به عنوان تفکری ناب در برابر تفکر ایادی غرب قرار دارد و خودنمایی می کند.

استاندار، با بیان این که ما بدنبال قدرت نظامی نبوده و نیستیم و در مسابقه تسلیحاتی جهان معاصر شرکت نکردیم. ما برای بازدارندگی و مقاومت تلاش کردیم، گفت: ملت ایران با منشور غدیر به قلب مردم دنیا نفوذ کرده است و تمام ترس استکبار جهانی این است که جمهوری اسلامی با محوریت ولی فقیه، نورش را به قلب جهانیان و آزادگان جهان تابانده است.

وی افزود: تمرکز کنگره غدیر باید این باشد که منشور غدیر در جمهوری اسلامی اجرایی شد و ساز و کارهای استمرار جهانی این منشور تا ظهور چه می تواند باشد.

پیش کنگره غدیر با دو مصوبه به شرح ذیل به کار خود پایان داد:

1- برنامه کنگره در سطح و تراز استان مازندران برگزار شود.

2- تجمع بزرگ استانی در ایام غدیر برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *