دسته‌ها
آرشیو ساری فرهنگی

تشییع و تدفین شهدای گمنام دفاع مقدس در ساری

پیکر پاک سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس در هوای بارانی با حضور اقشار مختلف مردم و جمیعی از مسوولان ، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در ساری تشییع شد.

عکاس( محسن هدایتی بنیادآباد) منبع :خزرنما

به گزارش ایرنا ، استقبال از خودروی حامل پیکر سه شهید گمنام از امامزاده یحیی ساری آغاز شد و تا میدان امام حسین (ع) این شهر با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت پیاده روی ادامه یافت.

با وجود بارش پراکنده باران در شهر ساری ، اما شهروندان این شهر پیش از آغاز مراسم برگزاری تشییع پیکر َشهدای گمنام در محل حاضر شدند تا از این شهیدان که به دیار علویان آمده بودند استقبال کنند .

هر یک از افراد شرکت کننده در این مراسم به نوعی خود را میزبان این مهمانان و آلاله های از جنگ برگشته می دانستند و به هر نحوی که می توانستند درصدد برگزاری میزبانی شایسته از آنان بودند .

برخی از زنان و مردان شرکت کننده در این مراسم با دود کردن اسپند حق میزبانی خود را در قبال این شهدا ادا کردند و برخی دیگر نیز با در دست داشتن پرچم های سیاه رنگ “یا حسین” و چرخاندن آن بر سر تشییع کنندگان این وظیفه خود را انجام می دادند .

حضور بانوان با مجمه هایی به سر در جلوی تشیع کنندگان بخشی دیگری از کارهای انجام شده توسط افراد شرکت کننده در این مراسم بود و به رسم دیرین مازندرانی که در زمان فوت جوانان مجمع هایی که از شیرینی و میوه پر است مجمه سری انجام دادند .

سردادن این شعار که دیار علویان میزبان شهدا است از جمله مطالبی بود که تشییع کنندگان انجام دادند و در این میان حضور دختران و پسران نوجوان با سر بندهای “یا حسین ” شکل و شمایل خاصی به این مراسم داده بود .  

آیین وداع با پیکر این شهیدان گمنام شامگاه سه شنبه ، سوم خرداد در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران در ساری برگزار شده بود.

پیکر این شهدا در محوطه استانداری، اداره کل ورزش و جوانان مازندران و دانشگاه پیام نور ساری به خاک سپرده خواهد شد.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران، پیکر ۶ شهید گمنام روز پنجشنبه پس از تشییع  خاکسپاری می شود و برنامه تدفین ۲شهید نیز روز جمعه در چالوس انجام می شود.

پیکر مطهر چهارمین شهید گمنام ۲۵ ساله از عملیات تک دشمن در شلمچه، پنجشنبه پنجم خرداد در جویبار تشییع و در مجتمع فرهنگی قرآنی امام رضا (ع) روستای شورکا خاکسپاری خواهد شد.

مردم شهرستان بابل نیز در روز پنجشنبه میزبان پنجمین شهید گمنام ۳۳ ساله ازعملیات تک دشمن در شلمچه هستند که در تکیه پیرعلم خاکسپاری می شود.

همچنین پیکر ششمین شهید گمنام ۲۵ ساله از عملیات تک دشمن (مجنون) امروز در شهر آلاشت تشییع و خاکسپاری خواهد شد.

پیکر مطهر ۲ شهید گمنام  هم در اشکاردشت شهرستان چالوس به خاک سپرده می شود.

مازندران در حال حاضر میزبان پیکر۳۴۲ شهید گمنام است که پیکرهای پاکشان در حدود ۱۱۰ نقطه از خاک پاک استان آرام گرفته است. با خاکسپاری پیکر هشت شهید جدید افتخار میزبانی مازندران به ۳۵۰ شهید افزایش می یابد.

همچنین در ۸۸ نقطه مازندران یادمان شهدای گمنام وجود دارد.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است که بیشتر این شهدا در لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا خدمت می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *